Print is dood

woensdag 14 maart 2012

Vanmorgen stapte ik in mijn auto om naar mijn werk te rijden. De radio gaat vanzelf aan en Radio 1 meldde dat de Encyclopaedia Brittanica niet meer in druk verschijnt. De editie van 2010 is de laatste die verkocht wordt.
In de eerste presentaties die ik gaf (samen of tenminste in samenwerking met Christian van der Ven) over Web 2.0 en Archief 2.0 was de Encyclopaedia Brittanica hét voorbeeld van een verouderd middel om informatie over te brengen. Altijd in vergelijking met het superieure Wikipedia. Vandaar dat dit bericht mij triggerde.

Terwijl ik op mijn werkplek op zoek ga naar wat meer online informatie over dit nieuwsbericht kom ik achtereenvolgens berichten tegen dat de Wegener groep minder inkomsten voorspelt door dalende advertentieinkomsten en de Telegraafgroep behoorlijk verlies heeft geleden. De laatste maakte meer winst op hun internetactiviteiten maar dat was niet voldoende.

Natuurlijk is het crisis. Dat zegt iedereen en je hoort en ziet het ook wel om je heen. De crisis versterkt mogelijk de teloorgang van de gedrukte media. Maar volgens mij is het in de gedrukte media al heel lang crisis, los van euro, banken en Griekenland.

De boek- en dagbladsector denkt dat ze anders zijn dan de muzieksector. Daggut nie. Meebewegen, innoveren en een omslag bewerkstelligen. Met de mantra dat mensen altijd boeken, tijdschriften en kranten zullen blijven kopen "want ze willen iets in hun handen houden" kom je er echt niet. Dat is mooi om jezelf in yoganeske sferen te brengen, maar dat heeft met de werkelijkheid weinig te maken. Wake up and act!
Er komt nu zelfs een digitale bibliotheek e-books! Voor alle leden van bibliotheken in Nederland! Geweldig initiatief. Dan hoeft niet elke bibliotheek zelf daar actief in te zijn en kunnen ze verder terugschalen en zich concentreren op waar ze goed in zijn.

Digitaal en online dat is de toekomst. Het klinkt me als muziek in de oren.

4 reacties:

Christian zei

De bewuste vergelijking heb ik als eerste gebruikt in een presentatie tijdens de KVAN-dagen in mei 2007 (slide 6). Da's sowieso m'n eerste presentatie over dit soort onderwerpen...

Het was bovendien een mooi voorbeeld om te illustreren hoe beide werelden naar elkaar groeiden: Brittanica liet steeds meer gebruikerscommentaar toe, Wikipedia kreeg steeds meer moderatie.

Luud de Brouwer zei

@Christian
En nu zijn ze nog dichter bij elkaar gekomen :)

Jantiene zei

Ik geloof in een niche voor mooi gedrukte boeken over bijzondere onderwerpen (vooral op het gebied van textiel, natuurlijk) en een grote behoefte aan het zien van authentieke objecten (zoals stalenboeken met textiel). De boeken die ik voor mijn bibliotheek aanschaf, verschijnen (nog) niet voor e-reader / ipads. Maar boeiend is het wel, deze ontwikkeling.

Luud de Brouwer zei

@Jantiene
O zeker! Er zal best een markt blijven voor mooi werk. Dat is op allerlei gebied zo. Maar het enorme belang van de gedrukte media van de vorige eeuw is nu echt tanende, vaak tegen beter weten in.

 
links, tags en widgets - Templates para novo blogger