donderdag 12 juli 2012

Ballonnen boven Udenhout

Gisterenavond klonk er een bekend geluid buiten. Luchtballonnen die de vlam flink aanzetten. Ons huis ligt op de route van luchtballonnen. Dat is al jaren zo. Elk jaar komen er diverse ballonnen recht over ons huis. De omgeving van Udenhout beschikt blijkbaar over enkele heel geschikte plaatsen om met ballonnen op te stijgen of te dalen. Je kunt hier in de omgeving regelmatig die typische luchtballonaanhanger tegenkomen die ergens een veld zoeken om de ballon op te laten of op te halen.

Tot nu toe is het dit voorjaar en zomer niet bijster goed weer geweest. Teveel onrust in de lucht met turbulentie en de ballonnen kunnen niet veilig varen. Want dat doen luchtballonnen, die varen. Door de lucht. Het was al later op de avond toen deze ballonnen voorbij kwamen varen. Met zwaaiende mensen. Er moest flink warmte bij want ze voeren niet op grote hoogte en met huizen onder je moet je nog even volhouden tot het veld waar je kunt landen veilig binnen bereik is. Maar voor hetzelfde geld komt de ballon ineens in een opwaartse luchtstroom die ze naar veilige hoogten brengt waar ze nog een hele tijd kunnen varen.

Zelf ben ik ook de lucht in geweest met een ballon. Dat was in 2000 tijdens het 12de Europees kampioenschap in Larochette in Luxemburg. Een vriend van ons had het mogelijk gemaakt om met enkele deelnemers de luch in te gaan. Een prachtige ervaring. Bizar hoe stil het is daarboven en hoe goed je tegelijkertijd alles beneden kunt zien. In goed detail ook. Ik heb last van hoogtevrees, maar in de ballon voel je daar niets vn. Dat schijnt te maken te hebben met het feit dat de ballon geen contact maak met de grond. Handig want nu kon ik rustig over de rand heen kijken. Voor onze kinderen was dat ook een heel bijzondere ervaring.

Onze landing was bumpy, maar verder prima. Als je landt word je gedoopt met champagne en krijg je een titel van de plaats waar je geland bent. Helaas ben ik vergeten waar ik landde en dus ben ik ook mijn enige titel kwijt. En toen blogde ik nog niet. Dus daar kan ik het niet teruglezen.

Zo'n kampioenschap bevat veel onderdelen die indrukwekkend en soms ronduit spectaculair zijn. Zo is er een onderdeel waarbij een zakje zand in of zo dicht mogelijk bij een cirkel moet worden gedropt vanuit de ballon. Dat betekent dus opstijgen en dan de juiste luchtstomingen zoeken om in de buurt van de cirkel terecht te komen. Een heel spectaculair onderdeel. De ballonnen stijgen op en verdwijnen vervolgens uit beeld in het heuvelachtige landschap en komen dan weer tevoorschijn en vinden op miraculeuze wijze de juiste wind om het zakje af te leveren.

Dat gebeurde gisteren niet. Toen voeren twee balonnen met hun vrachtje luchtreizigers over Udenhout. Ongetwijfeld een prachtige herinnering voor wie meevoer.

Geen opmerkingen: