dinsdag 14 juni 2011

Over 't Kasteel - 250 jaar Kasteel De Strijdhoef 1761-2011

Ik heb er tot op heden geen gewoonte van gemaakt om boeken waar ik aan meegewerkt heb, hier te vermelden. Voor dit boek wil ik een uitzondering maken. Het is het eerste boek in deze serie dat in full color is gedrukt. Dat geeft het toch wel een heel bijzondere extra schoonheid. De pagina's spreken meer tot de verbeelding hoe stom dat ook klinkt.

Het is bovendien het 15de boek in de grote serie dat het schrijversteam van Heemcentrum 't Schoor heeft geschreven en uitgegeven. Een prachtige serie boeken over het dorp Udenhout. Zoveel geïllustreerde pagina's zijn er maar over weinig plaatsen in Nederland geschreven. Dan zwijg ik nog over de serie kleine boeken (inmiddels ook al 5 in getal) en de jaarboeken waarvan in maart 2011 het 8ste deel verscheen. Daarin heb ik elk jaar tot nu toe een artikel geschreven. Ik maak sinds 1995 maak ik deel uit van het schrijversteam. Ik heb de eerste twee boeken "gemist".

Een beetje weemoedig ben ik wel omdat mijn werk me eigenlijk niet toestaat nog veel aan dit schrijven te besteden. Dat wil zeggen: ik moet me beperken tot een boek dat in 2017 gaat verschijnen en waarvoor nog heel veel werk verzet moet worden: bronnenmateriaal lezen, transcriberen en verwerken.
Er staan geen grote boeken meer op het programma tot 2015. Daar lever ik nog een kleine bijdrage aan en het redactiewerk blijf ik doen. Meelezen van de eindteksten is altijd noodzakelijk en hoe meer mensen meelezen, des te beter wordt het eindresultaat. Artikelen voor het jaarboek komen er ook niet, behalve voor het jubileum in 2013 als het 10de exemplaar verschijnt.

Het was een bijzondere presentatie op het voorplein van Kasteel De Strijdhoef, met ruim 200 genodigden, de kasteelheer en vroegere bewoners van het kasteel. In die prachtige omgeving, in de open lucht, die regen beloofde maar gelukkig bewaarde tot later op de dag, vond de presentatie plaats. Het eerste exemplaar is aangeboden aan de kasteelheer Arthur Leijten die ons vele maanden lang toeliet in zijn woning en zijn archief dat we rustig mochten doorwroeten op zoek naar wetenswaardigheden en afbeeldingen die we konden gebruiken.
Dat archief verdient overigens wel een betere plaats dan de kast waar het zich nu in bevindt. Regionaal Archief Tilburg zou een mooie plek zijn om het kasteelarchief te bewaren. :)
De Kasteelfeesten in het Pinksterweekend waren een groot succes. Mooi dat die omlijsting de presentatie van ons boek extra cachet gaf.

7 opmerkingen:

Christian zei

De kaft ziet er alvast prima uit, Luud! Ik kom het wel een keer inzien bij je.

Trouwens, ik herken ook wel wat je vertelt over het willen schrijven, maar het eigenlijk niet meer kunnen. Zelf maak ik al jaren deel uit van de redactie van het tijdschrift van de Waalwijkse heemkundekring "De Erstelinghe", genaamd "De Klopkei". Ik schreef daar ook regelmatig artikelen voor (alsmede voor andere tijdschriften en boeken), maar liever nog was ik lekker bezig met acquisitie en redactioneel werk. De laatste anderhalf jaar heb ik er echter nog maar weinig aan gedaan. Ik vind dat jammer, maar goed, dat is inherent aan het maken van keuzes. Wie weet in de toekomst weer eens.

Nou, dat boek van jou over Udenhout moet er natuurlijk gewoon komen. 2017 Lijkt nog ver, maar het is al gauw!

Luud de Brouwer zei

@Christian
Kiezen ja. Ik doe het niet echt want ik blijf dus toch onderzoek doen. Kijken hoe lang ik het volhoudt. Het is wel ontzettend leuk om te doen.

Jij schrijft ook (meer dan je ooit hebt gedaan denk ik), alleen niet voor de heemkundekring.

Jojanneke zei

Geeft kasteelheer Arthur wel eens rondleidingen in zijn kasteel?

Luud de Brouwer zei

@Jojanneke
Nope, dat doet hij niet. Hij woont het grootste deel van het jaar in Amerika waar zijn vrouw nu werkt.
Maar het kasteel is wel eens open, zoals bij de kasteelfeesten en kastelenweekend en soms op momumentendag.
Maar ik kan natuurlijk wel wat regelen als het moet ;)

Christian zei

@Duul58: Da's waar! Ik zal ook straks weer eens wat gaan schrijven... ;-)

Evelien de jonge zei

Ik ben het nichtje van oom thuur en zou heel graag voor mijn moeder het boek bestellen maar kan nergens een verkooppunt vinden....wellicht dat iemand mij hierbij kan helpen? met vriendelijke groet

Evelien de jonge

Luud de Brouwer zei

Hallo Evelien,

Dat kan zeker: mail naar heemcentrumudenhout@gmail.com. Het boek is nog op voorraad en kun je via de e-mail bestellen.

Succes!

Groet,

Luud