zondag 16 augustus 2009

Vrouwenparkeerplaats

Onderweg van Bolzano naar Salzburg leek Innsbruck mij een goede plaats om de lunch te gaan gebruiken. Even van de snelweg af, parkeergarage zoeken (lang leve de TomTom) et voilá.

Dan verwacht je niet, ik tenminste niet, in zo'n parkeergarage in het brave Oostenrijk een fraai staaltje praktische discriminatie tegen te komen.

Waarschijnlijk heeft proefondervindelijk onderzoek aangetoond dat vrouwen het prettiger vinden om een eigen parkeerplaats te hebben van een wat grotere omvang dan de normale plaatsen waar je vaardig moet kunnen insteken. Is dit een geval van schade en schande? Of zijn de vooroordelen hier gewoon toegepast in een praktische oplossing.

Als zo'n plaats vrij is, durf je dan als man je auto daar neer te zetten, of wissel je even van plaats met je vrouwelijke bijrijder?

Gelukkig hoefde ik niet de proef op de som te nemen: alle Frauenparkplätze waren bezet. Ze voorzien blijkbaar in een behoefte. In Innsbruck. ;-)

Of is het een kwestie van veiligheid?

5 opmerkingen:

Astrid zei

een grotere parkeerplaats voor vrouwen....? Tja, gelukkig kan ik mijn autootje ook op gewone parkeerplaatsen kwijt.

Toen ik de titel las dacht ik dat het over een speciale parkeergarage voor vrouwen zou gaan.... Daar kan ik me namelijk wel iets bij voorstellen. Parkeergarages zijn vaak donkere, slecht verlichte plekken vol donkere hoeken. Ik voel me er nooit prettig, ook als is er camerabewaking.

Luud de Brouwer zei

@Astrid
Nou, zoals mijn laatste regel al aangaf: veiligheid is zeer waarschijnlijk ook de reden. De plaatsen liggen dicht bij de ingang en uitgang en zijn daardoor veiliger, minder lang door de donkerte lopen. Waarschijnlijk staan de camera's er ook op gericht, maar dat heb ik niet gezien of gecontroleerd.
Daar weten Wesley en Yolanthe alles van.

Bib Maaseik zei

In Hasselt (Belgisch Limburg) zijn er ook vrouwenverkeerplaatsen in de ondergrondse parkeergarage aan het dusartplein, groter en dicht bij de uitgang.

Astrid zei

Wesley, Yolanthe en een parkeergarage...? Dat is blijkbaar helemaal langs me heen gegaan :-)

Ik zal eens gaan letten op vrouwenparkeerplaatsen: ik heb ze nooit gezien maar dat komt waarschijnlijk omdat ik op zoek ben naar een vrije plaats waar ik mijn auto kan parkeren en niet noodzakelijkerwijs naar een vrouwenparkeerplaats

Luud de Brouwer zei

@Karla
Klopt, daar heb ik ook wat over teruggevonden. Vooral in Duitsland schijnt dit een ontwikkeling te zijn die op grote schaal plaatsvindt.

@Astrid
Volgens mij zijn we in Nederland nog niet zover. Ik ben er niets over tegengekomen op mijn beperkte zoektocht naar dit fenomeen.