maandag 10 augustus 2009

Kleine geschiedenis van Nederland - Monniken en Ridders

In 2007 heb ik me geabonneerd op de Kleine geschiedenis van Nederland van uitgeverij Waanders. Ik houd van encyclopedieën ook al ben ik me bewust van de tijdelijkheid van de informatie die daarin staat. Persoonlijk geloof ik meer in wikipedia-achtige oplossingen waar meerdere mensen de informatie en kennis up to date houden en op tijd verversen.
Maar goed, ik ben een sucker voor een gevulde boekenkast! Hoe sterk mijn overtuiging ook is dat digitaal de toekomst heeft en helemaal gaat bepalen: ik houd van boeken. In mijn hand vasthouden, ruiken, bladeren...

Inmiddels heb ik zeven delen in mijn kast staan. Lees ik die? Uhm... nee, niet allemaal. Ik heb er eentje uit: deel 3: 500-1000 - De tijd van monniken en ridders. En ik ben bezig in deel 4: 1000-1500 - De tijd van steden en staten. Domweg omdat de middeleeuwen mij mateloos blijven boeien en in dit soort boeken er een kort, prachtig geïllustreerd overzicht staat van de belangrijkste ontwikkelingen in de genoemde tijdperken. Het leest makkelijk weg... een paar pagina's voor het slapen gaan.

Encyclopedieën zijn ook producten van hun tijd. In het genoemde deel 3 is op het eind uitgebreid aandacht voor de Islam en de rol die deze religie speelde in de periode 500-1000 en daarna. In het licht van de gebeurtenissen van de laatste jaren zegt het boek, heel terecht, dat uit de vroege middeleeuwen twee ontwikkelingen nog invloed hebben op de samenleving waar we nu in leven. Als eerste de kerstening van West-Europa en als tweede de opkomst van de Islam.

Geen opmerkingen: