donderdag 13 augustus 2009

Ding #11 en #12 - Ga toch wikiën! #23ad

Ik ga me hier niet als wiki-expert presenteren, maar ik ben er toch al geruime tijd actief mee. Niet in het inrichten en de technische kant ervan, maar wel in het gebruik. Ik ben op 19 maart 2007 begonnen met het aanpassen van een lemma over Helga Deen. Later ben ik verder gegaan met lemma's over Tilburg en Udenhout, later ook voor het Regionaal Archief Tilburg. Zo heb ik bv. de link naar het archief aangebracht bij alle wikipagina's van de gemeenten waarvoor wij werken. Het kost even tijd, maar het levert wel op. Een pagina voor het RA Tilburg zelf heb ik ook aangemaakt (op 10 maart 2008 kan ik in de geschiedenis terugzien).

Met behulp van een tool die ik vandaag via Twitter van Christian doorkreeg kan ik ook zien hoe vaak de pagina geraadpleegd wordt. Grappig is dat en zeker als je actief wilt worden in Wikipedia (en waarom zouden we dat niet doen) is het goed om regelmatig eens te kijken of dat werk ook rendeert. Hoe vaak kijken mensen nu op zo'n pagina? Dan blijkt dat die pagina tot en met juli dit jaar 540 keer is bekeken. Nou, dat werk is in ieder geval niet voor niets geweest.

Het lemma over mijn broer heb ik ook aangepast. Dat ga ik trouwens nog een keer verder uitbreiden als ik alle informatie op een rijtje heb uit de oude plakboeken die bij zijn kinderen liggen. Ik heb daar al eerder over geblogd.

Verder ben ik mede-oprichter van de stichting Adriaen Snoerman Fonds die zich bezighoudt met het verzamelen van informatie over de buurgemeenten Loon op Zand en Udenhout. Wij stellen al die informatie gratis ter beschikking via een website en hopen op die manier het onderzoek naar beide plaatsen eenvoudiger te maken.
Tot een jaar geleden hadden we daarvoor een gewone HTML-website van mijn hand, maar daar was het updaten lastig en bewerkelijk.
We zijn toen overgestapt op een wiki waardoor we veel eenvoudiger de informatie kunnen plaatsen en er gratis een RSS-feed bij hebben gekregen. Vele malen simpeler te beheren, goedkoop, to the point, niet te veel aandacht voor ballast.

Ik gebruik Wikipedia ook vaak als link in de blogposts die ik schrijf. Wikipedia is een initiatief dat veel steun verdient en als online encyclopedie een geweldige staat van dienst heeft. Meer dan 550.000 artikelen online and still counting.
Archieven moeten daar veel meer en vaker gebruik van maken.
Zoals de Digitale Archivaris al vertelt in zijn relaas over wiki's, gaat het BHIC er serieus werk van maken. De mensen opzoeken waar ze al komen en daar de informatie aanbieden die ze zoeken. Beter wordt het niet.

Hoe krijg je Wikipedia in de voortdurende gedachten van je medewerkers. Zodat ze vaker denken: misschien handig om eens op Wikipedia te kijken of er al wat over staat en de informatie daar aanvullen of neerzetten. Ook daar plaatsen. Waar vele tienduizenden dagelijks langskomen.

Ik mag natuurlijk niet de wiki van het Regionaal Archief Tilburg vergeten waarmee we het project Geboren in 1809 inhoud hebben gegeven. Het was een heel slimme keuze en het heeft bewezen dat de meeste mensen goed met een wiki overweg kunnen. Als je in een project iets in encyclopedische vorm te melden hebt, en met vele mensen samenwerkt, dan is de wiki een ideale vorm.

Gebruik um goed en veel. Wiki on!

8 opmerkingen:

Astrid zei

Wiki werkt!

Bij Geboren in 1809 valt het me elke keer weer op dat alle deelnemers, ondanks het feit dat ze nog nooit met een wiki gewerkt hadden, het wel allemaal doen.
Eb het is inderdaad een handige manier om informatie bijeen te zetten.

Yvette Hoitink zei

Leuk om te lezen dat je ook vanuit je werk meewerkt aan Wikipedia. Wij kregen toevallig recent een vraag van een bezoeker of wij mee wilden werken aan het artikel over het Centraal Testamentenregister dat hij was begonnen. Dat heb ik gedaan met behulp van informatie uit ons infoblad. Of we zelf ook actief gaan bijdragen aan Wikipedia, of 'on demand' zoals nu, gaan we nog bekijken.

Luud de Brouwer zei

@Astrid
En dat is waardevolle kennis voor ons en alle andere diensten die er gebruik van willen maken!

@Yvette
We zouden dat echt veel vaker moeten doen. Maar dat gezegd hebbend, moet ik de hand diep in eigen boezem steken, omdat wij er niet echt werk van maken en daar ook nog geen concrete plannen voor hebben.
Van de andere kant zou @Astrid wel een artikel kunnen aanmaken over Miet van Puijenbroek. Elk lemma is er tenslotte een...
Ik ben benieuwd of het NA er echt werk van gaat maken! Dat laat je me vast wel weten :-)

Astrid zei

ja, ik kan zeker een artikel aanmaken over Miet van Puyenbroek en dat ga ik doen ook!

Luud de Brouwer zei

@Astrid
:-) Zo mag ik het horen!

Christian zei

Een wiki-expert ben je misschien niet. Maar een fan toch zeker wel!! :-)

23 Dingen zei

Wat een krachtig pleidooi voor de wiki! Met name de 1809 wiki toont aan dat zo'n openbare publiekswiki wel werkt. De ervaring bij de wiki van bibliotheek Deventer laat zien dat het in die sector lastiger is. Ik denk zelf, omdat de bevolking te versnipperd is, de belangstellingen te divers. De 1809 wiki laat duidleijk zien dat afbakening heel belangrijk is. En bovendien dat het eigenbelang ook meespeelt; wanneer het persoonlijk wordt of wanneer het 's mensens hobby betreft, willen ze best wel bijdragen.

Ook fraai, dat lemma over je broer. Ik vroeg me meteen af wie dat dan ooit is begonnen. De 'geschiedenis' van die pagina bracht me bij MoiraMoira... toen ik zag dat deze gebruiker iets met handbal had, begreep ik de link. Leuk is dat om te ontdekken.

ps. had weer een mooie captch bij deze post. Ik ga 'm vangen voor ie weg is; polite

Luud de Brouwer zei

@23
Die MoiraMoira reageerde ook heel sympathiek op mijn aanvullingen. Prachtig toch dat iemand de moeite neemt om, in dit geval, heel veel honkballers een plekje binnen Wikipedia. En anderen kunnen dat dan op detailniveau verder aanvullen.
Goede werkpraktijk lijkt me zo.