maandag 26 januari 2009

Ben de Brouwer op wikipedia

Soms loop je tegen dingen aan. Zo kwam ik puur toevallig een paar weken geleden mijn overleden broer tegen in wikipedia. Eigenlijk is dat niet eens gek, ik was dan ook niet zozeer verbaasd als wel verrast. Dat ik daar zelf niet eerder aan gedacht had...

Het leuke was dat ik tenminste zijn lemma wat kon opkalefateren want ondanks de goede bedoelingen van de bewerkers, zaten er een paar fouten in. Zo stond er dat hij op 10 augustus was geboren, maar dat was toch echt 15 augustus. Maria Hemelvaart. Zeker weten! Ik heb het geboortekaartje om het te bewijzen :-).
Mijn broer was een prima honkballer. Zijn carrière begon op zijn middelbare school, het St.-Odulphuslyceum in Tilburg en later ging hij spelen bij HSC Tilburg. Dat team promoveerde in 1967 naar de overgangsklasse (zie foto) en kwam net te kort om in het daaropvolgende seizoen de hoofdklasse te bereiken.
De reputatie van mijn broer was inmiddels zo groot dat achtereenvolgens Sparta (honkbal) en Feyenoord (honkbal) over een "transfer" kwamen praten. Wie het eerst kwam, maalde het eerst en dus vertrok Ben naar Sparta. We zijn daar regelmatig gaan kijken. Altijd genieten. De ironie wil dat Sparta en Feyenoord in 1998 zijn gefuseerd tot Sparta/Feyenoord.
Hij kwam ook diverse keren uit voor het Nederlands team. Hij ging werken bij de voetbalclub Sparta (als part of the deal), vertrok van daaruit naar Ahoy en werd weer later directeur van de KNBSB (Koninklijke Nederlandse Baseball en Softball Bond).

Toen hij in 1996 achterop een file reed op de brug bij Zaltbommel was hij topsportmanager bij diezelfde bond.
Hij was een goede sportman en verdient dan ook zeker een lemma in Wikipedia!
Aan mij de schone taak om wat meer informatie boven water te halen en foto's! Al dat materiaal is nu bij zijn twee zoons, die hebben er tenslotte recht op.

Geen opmerkingen: