zaterdag 25 september 2010

Mooie zinnen (7) - 50 Cent - In da club

Hiphop is geen muzieksoort die bij me hoort en toch toch toch zit er iets in die muziek die me regelmatig raakt. Onze dochter A. was al jong geïnteresseerd in de donkere artiesten die de muziekzenders lieten zien. Dan kom je als ouder sneller in aanraking met nieuwe muziek.

50 Cent met In Da Club is helemaal fout. Alles is fout aan dit nummer, zijn houding, zijn levensstijl, zijn stoere praat. Niet bepaald opvoedkundig verantwoord. Maar als ik naar dit nummer luister en de verschrikkelijke onverschilligheid hoor, de genadeloze eigenwijsheid en het geloof in kracht en eigen kunne, dan ga ik er toch in mee. Daar komt ook bij dat de muziek gewoon goed is. Strakke beat, lekker harde electro sounds er in en een plokkende gitaar om het af te maken. Swingt als een tierelier.

Klinkt helemaal goed eigenlijk!

Helaas geen bewegende beelden van swingende mensen hier. Die zijn er alleen in politiek correcte versies met aangepaste teksten en waar dat niet is hoor je blanks bij al de krachttermen. Jammer die Amerikaanse benepen houding. Dus alleen muziek! En een plaatje...

Lyrics



4 opmerkingen:

Unknown zei

Verrassend Luud :-)

Astrid zei

De remix met Eminem vind ik persoonlijk beter....

Overigens is het over het algemeen niet mijn muziek: te macho, vrouwen worden gereduceerd tot dingen etc. Er zijn uitzonderingen: 'Yeah' van Usher vind ik een geweldig nummer! Nog steeds, elke keer weer. En ja, macho en vrouwonvriendelijk :-)

Christian zei

Ik kon 'vroeger' rap en hiphop en zo prima waarderen, maar vooral om redenen die jij ook beschrijft: het klinkt goed en stoer. En da's blijkbaar zelfs voor een puberende Chrisje aantrekkelijk - in teksten ben ik altijd al slecht geweest. Tegenwoordig zoek ik m'n heil ergens anders, bij Stef Bos en consorten. Als je ouder wordt, word je blijkbaar wat milder... haha!

Luud de Brouwer zei

@Edwin
Ow? :)

@Astrid
Ik ken de remixniet, maar dit origineel is onoverwinnelijk volgens mij ;) Ik zal Usher (wiens naam ik wel ken!) eens opzoeken...

@Chris
Ik kan me niet verschuilen achter mijn puberteit. Mijn echte hart ligt ook ergens anders, zoals je weet, maar dit klinkt gewoon zooo goed!