maandag 13 september 2010

Mooi zinnen (6) - zonder woorden: Philip Glass - Facades

Soms heeft muziek geen woorden nodig. Je verzint er zelf een verhaal bij, afhankelijk van de stemming waar je je in bevindt. Allemaal even mooi en even toepasselijk. Philip Glass is een fenomeen.



Ik heb deze muziek heel veel jaren geleden gehoord in oude Muziekcentrum Vredenburg en ik zweer je, het leek soms of je ging zweven boven je stoel. Het was zo krachtig en zo goed uitgevoerd, het Glass minimalisme. Strakke ritmes en snoeihard. Dit nummer daarentegen blonk uit door elegantie en gevoel.

Spreken is zilver. Zwijgen is goud.

4 opmerkingen:

Astrid zei

Mooie muziek, ik had dit nog nooit gehoord. Soms zijn woorden inderdaad overbodig. Zo vond ik 'rondo rosso' toen ik een stuk jonger was erg mooi, ik kon er naar blijven luisteren.

Luud de Brouwer zei

@Astrid
Rondo Russo Van Berdien Stenberg. Aanstekelijk deuntje ja! Dwarsfluit he ;)

Wat Van Waarden Is zei

Ja, schitterende muziek hè! Hij was in 2009 in Middelburg, helaas gemist. Maar in 2011 in de herkansing! http://www.pzc.nl/regio/zeeland/6983752/Philips-Glass-naar-Middelburg.ece

Luud de Brouwer zei

Ik heb zijn verdere muzikale ontwikkeling niet gevolgd. Nog steeds hetzelfde type muziek? En ook wat oud werk?

Ik was er erg van onder de indruk, lang geleden. Ben benieuwd hoe jij het vindt!