zondag 4 april 2010

U Game U Learn - Michael Edson

Afgelopen donderdag 1 april bezocht ik de beste grap van die dag, de conferentie U Game U Learn in Delft. Vooral bedoeld voor de bibliotheekwereld, maar ook archivarissen kunnen er veel halen op het gebied van nieuwe media. Helaas ontbraken ze ook dit jaar weer op een enkeling na.

Er waren vier bekende sprekers waarvan Michael Edson van het Smithsonian Institute een presentatie hield die mij het meest aansprak. Hij sprak over de kern van web 2.0 en het nieuwe gebruik van internet: we moeten ons een andere mentaliteit, een andere houding aanmeten. Het moet herhaald blijven worden, het is de sleutel tot succes.

Michael Edson sprak over de Thermocline Issues (zie zijn presentatie). Kort door de bocht: de botsing tussen de voorlopers en de achterblijvers in een organisatie. De stereotypen zijn bekend die hoef ik hier niet te herhalen.
Hij citeert Leo Mullen: strategie is het topje van de ijsberg. Alles wat je niet ziet maar er wel is, daar heb je verandermanagement voor nodig.
Veranderen kost tijd en eigenlijk hebben we die tijd niet ruim voor handen.

Hij gaf een paar mooie oneliners die relevant zijn voor onze organisaties en voor de veranderende samenleving. Wat te denken van de prettige trits: Think big, start small, move fast. Het lijkt een aaneenschakeling van tegenstrijdigheden, maar het is de realiteit. Welke keuze je ook maakt, over een paar maanden, een jaar, zijn er alternatieven. Niet te lang nadenken, niet streven naar (teveel) perfectie, ga aan de slag en verbeter je product gaandeweg.
Zorg dat je het kunt verbeteren!

Zoek niet alle kennis bij jezelf want volgens Joy's law: no matter who you are, most of the smartest people work somewhere else. En zo is het. Schaam je daar niet voor, maak er gebruik van! Netwerken, samenwerken, inhuren, lenen, communities, het doet er niet toe op welke manier, maar maak gebruik van de kennis van anderen. En: stel je eigen kennis ter beschikking aan anderen.

Een andere eyeopener: we're competing with everybody! Online informatie is er in overvloed. Gevonden worden in de oceaan van websites is al een kunst op zich. Het Smithsonian is een heel groot en invloedrijk instituut, maar ook zij komen in de zoekresultaten van Google vaak op bedroevende posities voor. Realiseer je dat en kijk hoe je die situatie in je voordeel kunt wijzigen of benutten.

Tenslotte zijn ze bij het Smithsonian gaan nadenken over hoe het anders moet en kwamen op de proppen met het idee dat bij Flickr ook al bestaat: The Commons. Dat is: A set of resources set in the public sphere for the use and benefit of everyone. Daar zie ik een sterke parallel met archieven en de informatie die ze beheren. En wat te denken van de vier uitgangspunten: Vast, Findable, Shareable, Free. Afgezien van "Vast"(= o.a. veul) hele goede en terechte uitgangspunten. Maar een uitgebreide hoeveelheid informatie is natuurlijk niet te versmaden.

Een heel inspirerend uur en een heleboel "huiswerk".

7 opmerkingen:

Wilma van den Brink zei

Mooi verslag. Ook leuk om je ff te spreken :-)

Anoniem zei

Dit is het manifest voor 2010.

Christian zei

Goed verslag, Luud - scheelt mij veel typwerk! ;-)

Ik had nog de kreet genoteerd "doing work that matters", wat ik een hele mooie vond.

Vooral het idee van de thermocline kwam mij herkenbaar voor: zelfde locatie, twee ecosystemen, waar tussen die beide systemen nauwelijks communicatie (mogelijk) is. Die houden we er dus in.

Of de "huh?" en "duh!" uitingen na uitspraken als die van Chris Anderson: "free, the future of a radical price"

Goed om keer op keer te beseffen dat wij ons slechts aan de randen bevinden van het informatiespectrum. Hier past bescheidenheid...

Kan ik me lekker richten op King! ;-)

Jean-Paul Korst zei

Ik ben benieuwd hoe de inspiraties nu worden ingevuld in de strategie van het archief de komende jaren. Laat maar komen!

Luud de Brouwer zei

@Wilma
Dank je en het was leuk om je weer eens tegen het lijf te lopen.

@Erfgoed20
And beyond wat mij betreft. Als we dit in 2010 allemaal al voor elkaar krijgen, dan verdienen we een prijs!

@Christian
Dank je! Jij wilt eigenlijk zeggen dat ik nog meer had moeten vertellen? :)
Je hebt gelijk, er was heel veel zinnigs te vertellen over alle presentaties, inhoudelijk van hoog niveau. Misschien plak ik er nog een kort postje achteraan over Michael Edson.
Ben benieuwd naar jouw volgende verslag.

@JeePee
Ik ook! :)
We blijven in beweging, dat lijkt me de allerbelangrijkste boodschap.

Christian zei

@Luud: Mijn verslag over Kings presentatie volgt morgen. Van Edson springt me nu ineens weer de mooie gedachte te binnen, dat hij onze klanten als 'helden' ziet.

Luud de Brouwer zei

@Christian
Epic heroes zelfs! Echte strategietaal vind ik dat. Maar wel goed dat je je klanten de aandacht en waardering geeft die ze verdienen.