maandag 26 april 2010

100 % Bedaux

Op zondag 18 april woonde ik de opening bij van de tentoonstelling over het werk van architect Jos. Bedaux. De tentoonstelling is opgezet naar aanleiding van zijn honderdste geboortedag en is te zien in de Universiteit van Tilburg. De Aula waar het officiële gedeelte plaatsvond is werk van zijn hand. Het is een prachtige ruime zaal met een voortreffelijke akoestiek. De opening was heel druk bezocht. Vanzelfsprekend is er een boek uitgekomen. Maar de familie heeft ook een lemma in Wikipedia gemaakt. Sommige mensen hoef je niets meer te leren.

Nou ben ik een liefhebber van mooie gebouwen, maar van architectuur als zodanig heb ik weinig verstand. De gebouwen die Bedaux ontworpen heeft, die springen er toch uit. Ik herken ze (of denk ze te herkennen...) aan enkele typische kenmerken. Voor mij stralen ze "oud" uit, 17de eeuws, in de traditie van trap en andere gevels. Metalen kozijnen, nogal eens een rond raam, torentjes met de ui erop en metalen uitsteeksels. Als je er op let, zie je dat op allerlei plaatsen terug. Mij spreekt het wel aan.

Op zich is dat niet vreemd aangezien ik geboren ben in de parochie Fatima, waar Jos. Bedaux het hele religieuze bouwen voor zijn rekening heeft genomen. Kerk, pastorie, fraterhuis en pension St. Jozefzorg zijn allemaal van zijn hand. Omdat ik daar tot mijn 21ste heb rondgelopen, gespeeld en gebruik van heb gemaakt zitten die gebouwen een beetje in mijn bloed.
De kerk, daar ben ik gedoopt en heb ik jarenlang de mis gediend. De kerk is afgebroken.
In de pastorie mochten we één keer per jaar komen als misdienaars wanneer de pastoor ons op een uitje trakteerde.
Het fraterhuis, daar woonden de fraters waar ik les van kreeg op de lagere school. Een enkele keer ben ik daar geweest om wat af te geven of op te halen.
In het pension St. Jozefzorg woonden mijn opa en oma, dus daar was ik ook regelmatig te vinden. Bovendien lag daaromheen een ruim grasveld dat schreeuwde om bevoetbald te worden. Ook al mocht dat niet van de wijkagent.
Een neef van me woont in een Bedauxpand in Riel.

Wil je meer werk zien van Jos. Bedaux? Kijk op www.josbedaux.nl. Zijn nageslacht heeft ook op internet een monument opgericht voor en met zijn nalatenschap in steen.

Tot slot een paar foto's van de genoemde gebouwen en wat andere uit de fotocollectie van het Regionaal Archief Tilburg.

4 opmerkingen:

Astrid zei

Zelf ben ik ook een bewonderaar van het werk van Bedaux. In Reusel (Groeneweg) staan een aantal huizen en een fraterklooster van de hand van Bedaux. Prachtige, koele, tijdloze elegantie vind ik zijn ontwerpen. De huizen zijn al vrij oud, maar ze maken nog steeds een heel moderne indruk. En hoe eenvoudig ze ook lijken, ik blijf er elke keer weer bewonderend naar kijken.

Luud de Brouwer zei

@Astrid
Je hebt gelijk, elegantie, dat is zeker van toepassing op zijn ontwerpen.

Mirjam Heijs zei

Grappig: ik heb helemaal geen 17de eeuwse associaties bij het werk van Bedaux! Juist modern, ambachtelijk, stoer, strak en vooral zorgvuldig vormgegeven (en gebouwd!). Misschien omdat ik pas eind jaren '60 in Tilburg terecht kwam...
Elegantie: dar vind ik een perfecte kwalificatie. Helaas de opening zondag gemist.

Luud de Brouwer zei

@Mirjam
Stoer... Dat beeld zegt me wel wat bij Bedaux. Misschien dat wat jij ambachtelijk noemt, ik als "oud" beschouw :)