maandag 3 augustus 2009

Verzamelen - munten

Jawel. Ik verzamel ook munten. Niet om daarmee mijn pensioen veilig te stellen, maar omdat ik dat leuk vind. Ik heb er nauwelijks geld voor betaald, ik doe het op basis van ruilen (met mijn vriend Joost die dezelfde liefhebberij heeft) en in het buitenland wil ik nog wel eens in een bak graaien voor wat geld. Het is wel passief verzamelen. Gaat iemand naar een land waar ik nog niets of weinig van heb, dan vraag ik wel of ze wat munten willen overhouden voor mij. Op die manier heb ik al een aardige verzameling bij elkaar.
Soms haal ik die te voorschijn en blader er wat door.
Het verdwijnen van de gulden was aanleiding om te proberen op de valreep nog de series van voor 2001 bij elkaar te krijgen. Dat is voor het grootste deel gelukt. Ik heb me beperkt tot de niet zilveren munten. De zilveren munten zijn bijna alleen nog maar te koop en zoals gezegd, daar doe ik niet aan.

Ik heb ook enkele papieren biljetten bewaard en omdat je munten verzameld zijn er mensen die je dan ook oud briefgeld geven uit enkele uithoeken van de wereld.

1 opmerking: