maandag 2 augustus 2010

Mooie zinnen (4) - Jethro Tull: Rare and Precious Chain

Tulled 1Een prachtig sfeervol nummer met oosterse invloed. Ian Anderson is al jarenlang geïnteresseerd in o.a. Indiase muziek. Hij speelde meerdere malen met de dochter van Ravi Shankar, Anoushka.

Het lied weerspiegelt voor mij een verlangen dat je vast wilt leggen of dat vast ligt door een soms onzichtbare ketting. Het verlangen, de relatie, hoe je het ook noemt, die wel verbondenheid vraagt, maar evenzeer vrijheid. Vrijheid om te zijn wie je bent. De sfeervolle muziek en dito tekst (die ik zeker niet helemaal doorgrond) komen op mij over als erotiserend, vandaar ook mijn interpretatie van verlangen. Is het waar, is het een droom, is het fictief: geen idee.

De zin waar ik in dit lied voor val is: No excuses for who I am.

Dat kun je op twee manieren interpreteren. De zanger wil zich niet verontschuldigen voor wie hij is en wat hij doet. De ander moet dat accepteren. In de andere interpretatie biedt de zanger juist wel zijn verontschuldigingen aan en hij geeft toe dat zijn houding ontoelaatbaar is. Het hangt er maar van af in welke stemming de luisteraar verkeerd wat hij/zij er in hoort. Een dubbelzinnigheid die vaker terug te vinden is in de teksten van Ian Anderson.

Enjoy!

De volledige lyrics

1 opmerking:

Christian zei

Je bent wel weg van die band hè? ;-) Ik ken ze totaal niet, tenminste niet van naam. Maar wie weet dat hun muziek me wel bekend voor gaat komen. Ik heb dat wel vaker. Zal ze eens checken!