zondag 4 juli 2010

Eerst een ander, dan jezelf - 25 jaar Vincentshop Tilburg

Vroeger, toe ik nog een manneke was, spraken mijn ouders wel eens over de Vincentiusvereniging. Die deden goed werk voor de medemens die het moeilijk heeft. Ik weet ook nog dat mijn vader regelmatig vertelde van de mensen die bij zijn vader in de slagerij kwamen vragen om wat afval, zodat ze soep konden maken of wat anders. Naastenliefde heet dat, en werken van Barmhartigheid. Helpen.

De Vincentiusvereniging bestaat nog steeds. Onderdeel van hun werkzaamheden is de Vincentshop aan de Veemarktstraat. In die winkel staan de spullen die verkocht worden voor sympathieke prijzen. Ik heb er de pakken van mijn vader naar toe gebracht na zijn overlijden. Een goede plek om ons welvaartsafval een tweede kans te geven.

Naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van de Vincentshop is er een boekje verschenen dat een doekje open doet over het werk dat de Vincentshop doet. De inkomsten die daar vandaan komen gaan weer weg naar diverse projecten over de hele wereld, in Midden-Amerika, in Afrika, maar ook gewoon in Tilburg. Zo krijgt o.a. de stichting Leergeld (opgericht vanuit de Vincentshop en inmiddels een succes in heel Nederland) jaarlijks een donatie.

Het is een leuk boek om te lezen, korte verhalen die een mooi overzicht geven van wat er allemaal nog nodig is om mensen binnen en buiten Nederland te helpen. Dit vult het verhaal van pater Poels mooi aan. Niet iedereen heeft het goed voor elkaar, buiten hun eigen schuld. Daarom blijft liefdadigheid nodig omdat er altijd mensen zijn die tussen de mazen van de verzorgingsstaat vallen.


Dit soort initiatieven verdienen aandacht en ondersteuning. Altijd.

Geen opmerkingen: