maandag 14 september 2009

Arjan Broers – Een dwaas bestaan – Gerrit Poels, broodpater

Geweldig boek over een geweldig mens. Ik ga hier niet teveel woorden aan vuil maken: Gerrit Poels is een heilige. Als Tilburger kun je alleen maar trots zijn dat er een mens als hij in je stad rondloopt en de dingen doet die officiële instanties vooral laten liggen. Alleen maar aandacht voor de verlorenen van deze aarde, mensen die er nooit of zelden meer bovenop komen, maar toch menselijkheid willen, net als wij allemaal.

Ik ben een beperkt mens, dat moet ik ook constateren als ik zie wat een opoffering deze man en zijn vrouw en medewerkers dagelijks opbrengen om de onderkant van onze samenleving kleur te geven, al is het maar voor even.
Daar heb ik diepe bewondering voor. Deze man verdient een standbeeld, een straatnaam en eeuwige waardering van iedereen. Ook al is hij niet een perfecte mens.

Goed boek, vlot te lezen, verhelderend, opbeurend, ontnuchterend. Er is nog veel te doen voor mensen als Gerrit Poels en het is te hopen dat er steeds mensen blijven die dat werk doen. Niet voor eigen eer en glorie, maar voor de minder bedeelde medemens.

Petje af.

2 opmerkingen:

Jojanneke zei

Geweldig, ik ben altijd een voorstander van aandacht voor de broodpater. Binnenkort gaat in Tilburg Noord het Peerke Donders Paviljoen open. Ook daar wordt aandacht aan hem geschonken. Hij is een prachtig voorbeeld van naastenliefde.

Luud de Brouwer zei

Dat is goed nieuws, want zijn manier van helpen verdient zeker aandacht.