maandag 12 januari 2009

Hauteville House

Afgelopen 5 december vierden we in huiselijke kring Sinterklaasavond. Het heerlijk avondje had voor mij o.a. de vier stripboeken van Hauteville House in petto. Genoemd naar het huis van Victor Hugo op Guernesey.
Deze stripboeken kwamen onder mijn aandacht via mijn collega Tom als reactie op een eerdere blogpost over Steampunk.

Op de avond zelf nam ik het eerste deel (Zelda) al tot me en dat inspireerde me tot het volgende deel de dag daarop. Merkwaardige setting in de geschiedenis van Frankrijk die ik nauwelijks kende. Het vervreemdende effect van die periode, de tijd van stoommachine en industrialisatie, waar afstanden psychologisch steeds kleiner werden en het toneel van de Europese mogendheden om hun macht en invloed te vergroten de hele wereld omvatte. De Fransen waren in dit tijdperk blijkbaar ook actief in Mexico.

2 opmerkingen:

Tom C zei

En nu ben ik natuurlijk wel heel benieuwd wat je er van vindt... (of ik je met andere iets goeds heb aangeraden ;-)).
Dat je niet echt op de hoogte bent van de historische context kan ik wel begrijpen. Ik vermoed dat er in Nederland niet echt veel aandacht besteed wordt aan die periode in de Franse geschiedenis. Bij ons in Belgiƫ alvast wel,
en dan vooral de Franse interventie in Mexico (en de Amerikaanse burgeroorlog - meer info op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_Interventie_in_Mexico).
Omdat de echtgenote van Keizer Maximiliaan Charlotta van Saksen-Coburg-Gotha was, dochter van koning Leopold I en prinses van Belgiƫ was er een aardig Belgisch detachement in het Franse interventieleger. "Vrijwilligers" natuurlijk omdat de Belgische regering officieel niet kon of wou participeren in die oorlog. Maar ook aan keizer Napoleon III wordt flink wat aandacht besteed in de geschiedenislessen. Wellicht omdat Frankrijk altijd een sterke invloed heeft uitgeoefend op de Belgische politiek en samenleving (en in feite nog steeds, maar veel onderhuidser dan voor WOII). Iets wat in Nederland allerminst het geval is, "zjus dorans" buiten beschouwing gelaten ;-).

Luud de Brouwer zei

§Tom
Ja! Heel leuk. Ik moest wel opnieuw wennen aan het lezen van strips. Deed ik dat in mijn jongere jaren aan de lopende band, inmiddels ben ik er al echt weer jaaaaaaren uit.
Het is een mooie serie boeken, met historische context, dat bevalt me heel goed. Ik heb ze achter elkaar allevier uitgelezen.
Bedankt voor de tip! :-)