zondag 1 mei 2011

Zomerhuis met zwembad - Herman Koch

Deze keer de papieren versie in tegenstelling tot het andere boek van Koch dat ik gelezen heb.

Opnieuw een controversiële situatie, maar dit keer eentje waar ik me iets beter in thuis voel. De grenzen van het toelaatbare worden aan alle kanten overschreden, maar dat is niet altijd iets waar je als mens en vader mee zit.
De stijl van het boek spreekt me bijzonder aan. De huisarts met zijn routines, zijn weerzin, zijn kleinzieligheid, zijn suprematie, dat beschrijft Koch heel komisch en sterk.

Maar ook de sociale dwang, de verplichtingen van leven en functie, de noodzaak om zakelijke en professionele relaties in stand te houden, het komt allemaal voorbij. Het roept bij mij altijd het beeld op: is dit fictie of feit? Ik herken het in ieder geval wel en ervaar het soms ook zoals hij beschrijft.

Het is een heerlijk boek om op vakantie te lezen. Ik heb het in veel kleine fragmentjes gedaan en dat werkte ook goed, maar je kunt het makkelijk in één teug uitlezen. Het verveelt niet, herhaalt zichzelf nauwelijks en is opnieuw vlot geschreven.

Lezen dus.

Geen opmerkingen: