maandag 4 oktober 2010

RIP- Genealogisch Tijdschrift voor Oost-Brabant

Afgelopen week viel de 100ste aflevering van het Genealogisch Tijdschrift voor Oost-Brabant (GTOB) in de mailbox. Geheel naar de geest van de tijd was het enkele jaren geleden overgegaan op een digitale editie in PDF.

Henk van den Brink heeft 25 jaar lang in zijn eentje het tijdschrift uitgegeven. Alle rompslomp die daar bij komt kijken lostte hij op. Natuurlijk was ook hij afhankelijk van de aanlevering van artikelen en indexen. Dat is hem 25 jaar lang prima gelukt. Dit is tot op heden het enige tijdschrift waarvan ik van meet af aan lid ben en dat tot het einde toe. In afgeschreven archiefdozen ergens boven in een muurkast liggen de tijdschriften. De digitale editie heeft een plekje op mijn harde schijf.

Buitengewoon knap om zoiets helemaal alleen 25 jaar vol te houden. Henk kwam ook regelmatig in de studiezaal van het Regionaal Archief Tilburg en soms overlapte zijn onderzoek het mijne. Met name de familie Witlox speelde daar een rol bij.
Het was ook een confrontatie met mijn eigen genealogisch verleden. 25 jaar GTOB betekent namelijk dat ik al meer dan 25 jaar geleden ben begonnen met mijn stamboomonderzoek. Daar ben ik inmiddels al lang mee gestopt. Mijn onderzoeksinteresse heeft zich verplaatst. Het was wel in dit tijdschrift waar ik mijn eerste genealogische publicatie kon laten plaatsen in 1990. Warme herinneringen!

Natuurlijk heb ik Henk bedankt voor zijn prestatie en snap ik volkomen dat hij er nu al die jaren mee stopt. Over een uit de hand gelopen hobby gesproken! De artikelen in het tijdschrift blijven interessant voor onderzoekers in de toekomst. Een hele waardevolle aanvulling op het stamboomonderzoek in Noord-Brabant. Na het ter ziele gaan van de Brabantse Leeuw is opnieuw een genealogisch tijdschrift verdwenen.
Is er nog behoefte aan een tijdschrift? In zijn nawoord zegt Henk dat er wel gesprekken gaande zijn. Mogelijk wordt dat dan opnieuw een tijdschrift waarop ik vanaf nummer 1 een abonnement heb.

Ik hoop Henk nog regelmatig te begroeten in een van de studiezalen van (Brabantse) archieven.

1 opmerking:

Fa zei

Francis bierens uit Tilburg bekend?