In de Nederlandse versie van National Geographic van oktober staat een artikeltje van Hannah Bloch met een goed voorbeeld van crowdsourcing in crisistijd.
Ten tijde van de aardbeving in Haïti op 12 januari 2010 waren er geen goede kaarten voorradig en dat hinderde het reddingswerk enorm. In korte tijd werkten vrijwilligers in de hoofdstad Port-au-Prince en daarbuiten de kaarten bij door online informatie terug te brengen naar een kaart. Sms, GPS maar ook pen en papier waren de middelen in de strijd tegen slecht inzicht in de situatie. Er kwamen snel straatnamen in de plattegrond van de hoofdstad te staan en plaatsen waar problemen waren, instortende gebouwen, veel gewonden e.d.
Deze gegevens werden vervolgens gekoppeld aan satellietdata zodat de hulpverlening toegang kreeg tot de data en gericht hulp kon verlenen. De onnauwkeurigheid van sommige gegevens woog niet op tegen de overvloed aan goede data die de hulpverlening van pas kwam.
Een groep studenten van de Tufts University is hier blijkbaar de motor en zij hebben de gegevens prachtig online gezet via http://haiti.ushahidi.com/. Ze gebruiken daarvoor Openstreetmap. Je kunt het de hele ontwikkeling terughalen doordat je op elke willekeurige datum vanaf 12 januari terug kunt kijken hoe de situatie toen was.
Crowdsourcing is leuk voor erfgoed, maar kan in de actualiteit een hele belangrijke noodzakelijkheid zijn.
Ook in Google Earth is een mogelijkheid om meer over de aardbeving te zien. Daarvoor moet je wel Google Earth op je computer hebben staan en dan het .kml-bestand klikken
2 opmerkingen:
Indrukwekkend om door die kaart te bewegen en de 'reports' te lezen...
@Christian
Tis echt een knap stuk werk dat ze geleverd hebben. En het is inderdaad indrukwekkend wat een impact zo'n aardbeving kan hebben en wat er bij komt kijken om zaken inzichtelijk te maken en te houden.
Een reactie posten