dinsdag 21 juni 2011

Een nieuwe volger op twitter

Het gebeurt niet dagelijks, maar met enige regelmaat melden zich nieuwe volgers voor mijn twitteraccount. In de meeste gevallen allerlei organisaties die ik heel selectief terugvolg, in veel minder gevallen gewoon mensen waarvoor hetzelfde geldt. Een flink aantal verlaat mij ook weer net zo makkelijk als blijkt dat ik niet terugvolg.

Vandaag was er opnieuw een aanvulling op mijn volgerslijst: @GebrvanLimburg. Nou weet ik toevallig dat die al enkele eeuwen dood zijn. Bijna 600 jaar om precies te zijn. Dus dat triggerde mijn nieuwsgierigheid.

In 2005 bezocht ik de fantastische tentoonstelling over hun schilderwerk. De restauratie van het prachtige Les Belles Heures was de reden dat bij hoge uitzondering de miniaturen in Nijmegen waren om daarna terug te keren naar hun eigenaar (Metropolitan Museum of Art) in New York om nooit meer uitgeleend te worden. De restauratie maakte het mogelijk om de bladen los te tonen, uit de band. Daardoor kon ik 10 afzonderlijke bladen zien met maar liefst 17 vroeg 15de eeuwse miniaturen. Het was een adembenemend mooie tentoonstelling. Er was aandacht voor het maken van inkt in de middeleeuwen, er mocht maar een beperkte groep per keer naar binnen om de manuscripten en tekeningen niet aan te tasten. Alle reden om met enige opwinding naar binnen te gaan op het toegewezen uur.

Nu zijn de gebroeders op Twitter en kondigen alvast het weekend eind augustus 2011 aan wanneer het Gebroeders van Limburg Festival plaatsvindt. Muziek, een middeleeuwse markt, re-enacters: het belooft een spektakel te worden. Ik ga in mijn agenda eens een aantekening maken dat er dan iets in Nijmegen te doen is.
Slimme promotie van de gebroeders om mij toe te voegen. Ik ben geïnteresseerd en door deze blogpost komen weer meer mensen te weten dat het festival plaats gaat vinden, en wanneer. Bovendien volg ik ze terug.



Geen opmerkingen: