maandag 15 september 2008

David Bellingham - De Kelten : mythologie en cultuur

Dit is een prachtig vormgegeven boek dat voorbij gaat aan de hype rondom de Kelten, maar natuurlijk door het tijdstip van verschijnen er wel dankbaar van profiteert. Geen standaard verhalen, de echte sagen en legenden met Keltische roots, prachtige foto's van Keltische restanten. In het juiste perspectief: dé Kelten hebben nooit bestaan, het was een culturele overeenkomst tussen verschillende volkeren

De koning Arthur legende, Tristan en Isolde en de legendarische Cúchulainn in onnavolgbare mystieke taal en wezensvreemde beschrijvingen. Ik voel me daar overigens niet helemaal bij thuis, maar van de andere kant geeft het een gevoel van authenticiteit dat ik wel zoek in cultuuruitingen. Niet helemaal vervlakt om het makkelijker consumeerbaar te maken.

De verhalen in dit boek brachten mij weer terug van Deirdre en de zonen van Usnach van de hand van A. Roland-Holst. Ooit in een ver middelbare school verleden gelezen en nu ga ik dat opnieuw ontdekken!

Prachtig boek om te bekijken en te lezen.

Geen opmerkingen: