zondag 14 april 2013

Relikwie (28): geen idee wie of wat!

Dan zijn er de relikwieën waarvan niet duidelijk is wie of wat er mee vereert moet worden. Het zijn containers van waarschijnlijk stof of objecten die in de buurt van stof van heiligen zijn geweest, maar er ontbreekt een stempel. Ik heb geen idee of vorm en kleur iets betekenen waardoor je zou kunnen determineren wat er zich in bevindt. Dus deze objecten hebben een onbekende betekenis. Wie mij verder op weg kan helpen kan uiteraard reageren.


3 opmerkingen:

Christian zei

Ik begrijp dat de serie met een open einde blijft zitten...? ;-)

Luud de Brouwer zei

@Chistian
Nee! Er komen er nog een paar achteraan ;)

Ellen Brouwers zei

Beste Luud,

Ik kan je helpen met deze Agnus Deitjes, want dat zijn het.
Ze werden in de eerste helft van de 20e eeuw gemaakt, voornamelijk door de zusters van De Birgitenessen in Uden (waar nu ook het Religieus Museum is gevestigd) en door de Karmelitessen in Boxmeer. Er kan gebalsemde was in zitten van de Agnus Dei of watten die zijn aangestreken met de Agnus Dei. Veel kans dat je een paar exemplaren hier hebt die door mijn oudtantes in Uden zijn gemaakt ;-).
Weet je wat: je leest er alles over in een link van mijn site: https://www.hetmaagdenkabinet.nl/relikwiewatwaar/devotionalia/
Erg leuk om jouw persoonlijke zoektocht te lezen overigens!
Met vriendelijke groeten, Ellen