vrijdag 3 februari 2012

Sneeuw!

Het heeft deze winter heel lang geduurd, maar uiteindelijk is het er toch van gekomen: sneeuw!

In december leek het eerst of de lente al aan de deur stond te kloppen. Relatief hoge temperaturen en de natuur knipoogde hier en daar al naar de lente met het uitbotten van knoppen.
Nu trekt alles zich diep terug in de diverse schulpen. De natuur gaat er voor zorgen dat de sterksten en slimsten overblijven. Natuurlijke selectie in optima forma, dat is de koudeperiode die ons nu treft. Lekker!

De kou werd lang van te voren aangekondigd. Dit keer hadden de weersvoorspellers het bij het rechte eind! Heerlijk reinigende frisheid, vorst, diepvries. Op 30 januari kwam de eerste sneeuw. Het was hier in Udenhout een voorzichtig buitje dat een laagje sneeuw achterliet. De grond zelf was nog te warm om de povere sneeuwlaag vast en zichtbaar te houden. Metalen tafels lieten zich wel meteen ondersneeuwen.
Witte wereld
De aansluitende vorst die nacht en dag ging beheersen leidde onherroepelijk tot de Elfstedentochtkoorts. Komt ie er wel of komt ie er niet? Het is alweer 15 jaar geleden dus het kan wel weer. Maar de vooruitzichten zijn niet overtuigend. Het zal nog moeten blijken of de tocht der tochten in 2012 gehouden kan worden.
Wat daar niet aan meehelpt is de sneeuwbui die vandaag over Nederland trok. Net na de middag kwamen de eerste vlokjes ook in Tilburg en Udenhout naar beneden. Het bleek een gestage stroom van vlokjes die uitgroeiden tot vlokken en weer uitstierven als vlokjes, Maar toen waren we wel heel wat uren verder en lag er toch zeker een centimeter of 12 sneeuw. Heerlijk! Ik ging wat eerder naar huis vanmiddag waardoor ik op mijn gemaakt wat kon filmen en fotograferen. Tradititegetrouw zou ik al bijna zeggen. Ik heb in de afgelopen jaren al wat sneeuw gedocumenteerd.
Voor de Elfstedentocht slecht nieuws. Sneeuw isoleert en beperkt daardoor de ijsgroei. Maar het zou wel fantastisch zijn als de tocht doorgaat. In februari, net als in 1985 en 1986. Wie weet!

Voor de mensen die vandaag lang vast hebben gestaan in het verkeer op de weg of op stations was het vast een ellendige dag, maar ik vind het prachtig! Van mij mag er nog veel meer sneeuw vallen. Winterwonderland.

Tot de volgende bui!



Mijn winterfoto's op Flickr:

Created with flickr slideshow.

4 opmerkingen:

Jean-Paul Korst zei

Beste Luud,

Op 3 februari is rondom Udenhout en Berkel-Enschot in totaal 9 cm gevallen. In de avond begon het op te klaren en in de nacht zakte het kwik tot onder de -16 graden. Sinds december 1996 nooit zo koud geweest in deze regio. Op sommige plekken zelfs onder de -22 en sinds 8 januari 1985 is dat niet meer gebeurd in ons land. Ik verwacht dat we minstens tot half februari nog in de kou zitten en wellicht nog langer. De kou boven Siberiƫ en Noord-Eurooa neemt namelijk alleen maar toe en komt onze richting op.

Mooie filmbeelden en foto's die de winter van 2011-2012 goed in beeld brengen. Ik hoop dat je nog meer documentatie op je weblog zet. Het is genieten geblazen.

Jean-Paul Korst
Weerstation Berkel-Enschot

Luud de Brouwer zei

@JeePee
Ik blijf winters weer posten! Veel te leuk om te doen. En jouw weersvoorspelling geeft aan dat het nog even door kan gaan. Lekker! Meer sneeuw is wel wenselijk :)

Jean-Paul Korst zei

Beste Luud,

Meer sneeuwkansen na het volgende weekeinde. Wellicht een sneeuwjacht!! We wachten af.

Luud de Brouwer zei

@JeePee
Ik kijk er nu al naar uit!