vrijdag 25 februari 2011

Wagyu

Gisteren hebben L. en ik gegeten in het Lieve Leven, met als payoff: Wijn & Spijs, aan de Rijksweg. Voorheen zat hier restaurant De Vosseklem. Het is een mooi fris restaurant dat op het gebied van inrichting niet van de norm afwijkt. Herkenbaar  dus. Goed en je hoort er geen auto voorbij razen.

We lieten ons verrassen op een menu met het Wagyu Rund. Welke rund? Het Wagyu rund. Dat is namelijk een Japanse specialiteit en volledig "Marian Thieme approved" volgens mij. Wat is namelijk het geval. Het Wagyu rund leeft het leven van een luxe paard. Het beest krijgt regelmatig een massage. Op het menu staat met enige regelmaat bier. En als klap op de vuurpijl luistert het beest naar klassieke muziek. Al deze behandelingen zorgen er voor dat het vlees bijzonder mals en smaakvol is. De prijs is er dan ook naar: een kilo vlees kan tot 1000 euro kosten.

Volgens Wikipedia mag het Wagyu rund niet uit Japan geëxporteerd worden. En het vlees ook niet. Wat hebben wij dan gegeten? Uiteindelijk doet dat er niet zoveel toe. Het vlees smaakte prima en het eten was voor het overige ook doodgewoon heerlijk!

In een tijd met volop discussie over megastallen en kippenvlees dat bacterieën bevat dat resistent is tegen antibiotica doet een stuk Wagyu vlees weldadig aan. Smakelijk!


7 opmerkingen:

Astrid zei

Vlees van het Wagyurund wordt inderdaad door kenners beschouwd als het lekkerste vlees. Ik zou het niet weten, want ik heb het nog nooit gegeten (rijmt!). Jij schrijft dat het heerlijk smaakte, maar wees eens specifieker want ik ben wel benieuwd. Ik geniet altijd mee als mensen vertellen wat ze gegeten hebben

Christian zei

Als ze er ook gehakt of worst van hebben, dan zal ik het ook eens een keertje proberen. ;-)

Luud de Brouwer zei

@Astrid
Ik kan niet echt specifiek zijn. Ik ben wel een vleseter, maar meestal is het toch kip. En dit is rund, het smaakte voortreffelijk, met een heerlijk vetrandje

@Christian
Als jij dat wilt: http://worstlog.com/2009/11/07/wij-willen-wagyu/ en http://www.deslager.nl/productinfo.asp?objectid=26

Luud de Brouwer zei

@Astrid
O ja, ik heb geen flits op mijn telefoonfotoapparaat dus kon ik er geen eigen plaatje bij doen!

Astrid zei

Nou ja, een plaatje van het levende rund is ook mooi hoor

Christian zei

Geweldig, het "worstlog"! Waar een mens zich niet al mee kan bezighouden - het is bijna net zo gek als archieven... ;-) Maar gezien de niet onverdeeld positieve recensie van de Wagyusalami houd ik het voorlopig maar bij de mij bekende salamivariant van de grootgrutter uit Veghel.

Luud de Brouwer zei

@Christian
Houden zo!