maandag 14 maart 2011

Rail 2011

In het verleden bezocht ik Rail met mijn zoon en dochter. Nu nog alleen met mijn zoon B. Hij is begonnen met een vooropleiding fotografie, dus was het meteen een mooie kans om zijn portfolio wat op te poetsen. Het was voor hem een leerzame dag omdat een groot deel van zijn foto's onscherp bleken te zijn. Weinig licht en een onvaste hand zijn beiden een garantie voor bewogen foto's. Op het kleine scherm van zijn camera ziet het er nog toonbaar uit, maar eenmaal op de computer blijkt een groot deel onbruikbaar.
Wat wel bruikbaar was staat op Flickr en kun je hieronder in een slideshow zien.

Terug naar Rail 2011. In Expo Houten deze keer. We waren er mooi op tijd en het was meteen aansluiten in de rij. Eenmaal binnen verspreidde de meute zich en konden we rustig rondlopen en vooral kijken naar de banen die er waren. Ontzettend veel handel op zo'n evenement. Dat is mooi en jammer tegelijk, zeker als je net als ik geen ruimte noch tijd hebt om deze hobby aandacht te geven. Het water loopt je ind emond als je sommige banen ziet en ook het aanbod van tweedehands materiaal.
De digitalisering is niet meer weg te denken uit deze hobby. Leerzaam. Het percentage vrouwen dat rondliep was heel klein, het is en blijft toch een mannenliefhebberij. Wel veel kleine kinderen met hun vader of ouders.

Wat mij het meest blijft trekken zijn de prachtige diorama's die sommige groepen of particulieren hebben gemaakt. Jaren werk en je ziet het er wel aan af. Veel respons en waardering. Voor mij waren er drie hoogtepunten: het diorama "Lauwersmeer"van Robbert de Vries, het diorama van Punta Marina (van Henk Wust)Rail Modelisme Chalonnais met een prachtige baan met allerlei detaillering en kleine uitgewerkte thema waaronder een onderdeel over speleologie.
Dit alles zonder verder de andere banen tekort te doen. Sommige clubs maken banen om lekker mee te rijden, lange treinstellen die het beeld bepalen. Meters maken. Maar er zijn ook altijd wel details die interessant zijn en mooi en goed zijn uitgewerkt. Soms mis ik ze omdat ik dan toch te gehaast ben. Of het is te druk bij de baan.

Leuke dag. In twee uur waren we rond. Daarna reden we voldaan naar huis. Volgende keer weer!
Helemaal onderaan nog een filmimpressie.


Created with flickr slideshow from softsea.


2 opmerkingen:

Wilma van den Brink zei

Ik vind het filmpje erg leuk geworden. Goed gedaan, hoor. Jij gaat helemaal flippen met de flip in handen ;-)

Knap om die landschappen met rijdende treinen in elkaar te zetten. Ik ken ook alleen maar mannen die dit als hobby hebben. Waar zou dat toch aan liggen?

Nou ja, mooie impressie iig :-)!

Luud de Brouwer zei

@Wilma
Het is ook een heel leuke hobby! Dit soort van beurzen is smullen. Jammer da er zo weinig tijd is in mijn eigen leven om er echt acief mee bezig te zijn.
Ik "beperk" me maar tot Archief 2.0 :)