maandag 20 december 2010

Mooie zinnen (8) - Supertramp - Logical Song

Tendentieus. Dat komt in me op bij dit nummer. Maar tegelijkertijd raakt de tekst me telkens weer en komt het gevoel van verlies in me op. Verlies van onschuld, van onbezonnenheid, van creativiteit. Het ingebakken gevoel dat uit de jaren 70 op de een of andere manier vast is blijven zitten in me.
Is onze samenleving er niet op gericht om zoveel mogelijk mensen tot redelijk dociele volgers te maken, gespeend van orginele gedachten. Het idee komt terug in het nummer van Pink Floyd: We don't need no education. En in nog zovele andere presentaties en opvattingen. Onlangs nog in een prachtige presentatie van RSA.org over onderwijs.

De regel tekst die dat samenvat in The Logical Song is deze:
Won't you sign up your name, we'd like to feel you're
acceptable, respectable, oh presentable, a vegetable!



Soms roept dat enorme weerstand bij me op. Lekker onaangepast zijn, dat is toch heerlijk!


Geen opmerkingen: