vrijdag 5 juni 2009

#Ding 1, 2 en 3

Vandaag was het dan zover: 23 Archiefdingen gaat van start. Als eerste kregen de coaches een kijkje in de digitale keuken zodat ze maandag, wanneer de 37 deelnemers gaan beginnen, alvast een kleine voorsprong hebben.

De community Archief 2.0 heeft er hard aan getrokken om de inhoud bij te schaven zodat het voor archiefmedewerkers herkenbaar is. De voorbeelden zijn zoveel mogelijk bij archieven gezocht en sommige "Dingen" zijn nieuw geschreven.

Het is ook spannend. Domweg omdat 15 medewerkers van het Regionaal Archief Tilburg mee gaan doen en ik heel benieuwd ben wie van hen deze nieuwe wereld eigen gaan maken. Het is de toekomst, onmiskenbaar. En deze web 2.0 technologie is nog maar het begin. De komende jaren zal de technische ontwikkeling gestaag doorgaan en zal de druk op archiefdiensten om die technieken toe te gaan passen toenemen.

En dat is eigenlijk waar deze cursus over gaat: besef dat de wereld is veranderd. Grijp je kans om er deel van uit te gaan maken. Ik geloof dat archieven, met hun overvloed aan nuttige en interessante informatie bij uitstek gediend zijn bij deze nieuwe mogelijkheden. Maar daarvoor moet je ze wel kennen en misschien nog belangrijker: gaan gebruiken. Zoals de Digitale Archivaris al heel vaak gezegd heeft: web 2.0 is een kwestie van een andere mentatileit. Openstaan voor de input van anderen, delen en samenwerken, kennis halen waar die zit.

Het leuke van deze training is ook dat we het samen doen met collega's van het BHIC en iemand van het Gemeentearchief Waalwijk en van het Stadsarchief Breda. Daardoor kunnen we ook leren van elkaar. Hoe meer zielen hoe meer vreugd en... des te meer meningen en ideeën.

De 23-archiefdingen training loopt tot 16 november. Het gedurende vijf maanden spelenderwijs leren toepassen van nieuwe mogelijkheden. Proberen de vertaalslag te maken naar de archiefpraktijk.
En voor mij als coach zal het ook vooral een oefening zijn om mijn mond te houden. De deelnemers stimuleren en provoceren om zelf met ideeën en nieuwe toepassingen te komen.

Ik ben heel benieuwd en heb er heel veel zin in.

6 opmerkingen:

Christian zei

Hé daar! Succes met het spelen en (misschien toch ook nog wat bij-)leren... en met de coaching van collega's. Spannend!

Unknown zei

Leuk dat jullie beginnen, heel veel succes allemaal. En plezier natuurlijk :-)

Houd ons op de hoogte.

Jean-Paul Korst zei

Ik ben benieuwd wat jullie allemaal in de digitale archiefkeuken hebben klaar gemaakt. Ik heb er verschrikkelijk veel zin in om te beginnen. Kom maar op!!

Jean-Paul Korst

Luud de Brouwer zei

@Chris
Let the fun begin :-)

@Edwin
Dit weblog zal bol staan van de 23 Archiefdingen de komende maanden!

@JeePee
Ik zie voor jouw grote "hobby" een heel nieuw perspectief. Ik ben benieuwd of jij dat ook gaat zien. Je hebt er in ieder geval al mee geëxperimenteert zie ik... ;-)

23 Dingen zei

Nou Luud, bijzonder om nu eindelijk als coach aan het werk te gaan, he? Ik heb je gewaarschuwd hoor ;-)
Ik denk dat we met dit groepje coaches een prima basis vormen, waar de anderen op terug kunnen vallen. En je uitlokkende houding bevalt me wel! 's Kijken of ik dat ook bij jou kan :-)

Succes he!

Luud de Brouwer zei

@23
Ik heb er nou nog zin :-)
Misschien heb ik wel regelmatig een prikkel nodig. Wie zal het zeggen. Dan ben ik bij jou vast in goede handen.