woensdag 29 juni 2011

YouTube als nieuwsmedium

Gisteren zou de pleuris uitbreken in Nederland. Noodweer was voorspeld en de NS had al meteen aan aangepast reisschema uit de kast gehaald. We waren er op voorbereid. Zoals meestal als iets groots de pers ingaat: het viel een beetje tegen. Niet voor de mensen die er werkelijk schade door hebben opgelopen in materiële zin, want die zijn er, maar in het algemeen. Eigenlijk is dat natuurlijk goed nieuws.

Ik was ook voorbereid en had mijn Flip al in de aanslag toen in Udenhout de donkere wolken zich begonnen samen te pakken. Een vroege inval van de schemer voorspelde niet veel goeds. Ik heb wat beelden geschoten van het weer, de regenbuien, de hagelsteentjes, de windvlagen, de donder en bliksem. Spectaculair, dat wel.

Zelf zoek ik regelmatig naar filmpjes met name over het weer, als het ergens huis heeft gehouden. In binnen- en buitenland. Die vind je altijd. Nu heb ik zelf ondervonden hoe snel mensen op zoek gaan naar beeldmateriaal. Mijn filmpje dat ik gistereavond online heb geplaats is nu al bijna 1100 keer bekeken. Alleen de krokante kipreepjes zijn vaker bekeken, maar die staat dat ook al anderhalf jaar online.

YouTube als nieuwsmedium, dat blijkt te werken. En zo ben ik dan toch één keer een burgerjournalist geweest.

2 opmerkingen:

Christian zei

Ik vind het geweldig: al bijna 2.500 views!

Luud de Brouwer zei

@Christian
Pak je Flip en film het "nieuws"! :)

Overigens was mijn filmpje geplaatst op de website van Omroep Brabant, dat heeft zeker geholpen gezien de statistieken van YouTube :)