donderdag 2 december 2010

vakantie 2010 - Dag 15 - Burgos (15-8-2010)

De ochtend eens anders begonnen, namelijk met een ontbijt in de stad in plaats van het hotel. 14,50 euro per persoon voor een ontbijt is nogal gortig vonden wij. Het dineren kost niet eens zoveel. Een alternatief gezocht dus. Genoeg tentjes in de stad gezien om ons geluk daar te beproeven. Het was wel fris zo vroeg op de ochtend, zeker uit de zon. Maar goed, we trokken er op uit en troffen ergens een cafetaria waar leven was. Wij naar binnen. Het was er redelijk chaotisch, maar dat kom je wel vaker tegen in Spanje. Een redelijke drukte en een mevrouw achter de toog. Het was zondagmorgen, Maria Hemelvaart, maar er waren al behoorlijk wat mensen op de been. En deze manier van ontbijten, koffie met een koek of zoet broodje, dat kunnen Spanjaarden net zo goed als ieder ander. Het scheelt boodschappen doen op zaterdag. We hebben koffie op en een croissant. Uiteindelijk is een ontbijt in een hotel toch beter. Je eet wat meer, rustiger, neemt een sjuutje en nog een en nog wat koffie, maar in zo'n vechtbar is het wat anders. We lieten het bij deze ene consumptie en vertrokken weer naar het hotel om de auto te pakken en op weg te gaan naar Burgos. Onderweg kwamen we enkele groepen jongeren tegen die geen slaap gehad hadden de afgelopen nacht en dat kon je merken aan hun manier van lopen en bewegen, hun luidruchtigheid of hun slaperigheid. De zaterdagavond en -nacht was goed voor hen geweest blijkbaar!
Jacobsschelp op een muur in de straat
De reis naar Burgos was kort en verliep zonder problemen. Onderweg nog een kopje koffie gedronken in een overvol cafeetje en dat was het dan. We reden over de Autovía Camino de Santiago, de route naar Santiago dus, alleen reden wij tegenovergesteld. Op sommige stukken zag je vanaf de snelweg de pelgrims lopen richting Santiago. Fascinerend hoeveel mensen dat doen.
In Burgos reden we meteen naar het hotel dat volgens de beschrijving op de website van Booking.com tegenover de kathedraal gelegen was. En dat klopte. We konden de auto tot bijna voor de deur brengen, checkten in en kregen toegang tot de garage. Prettig, want dan staat alles achter slot en grendel.
Uitzicht
Het hotel ligt prachtig tegenover de kathedraal en onze kamer kijkt er recht op uit. Dat is een uitzicht zoals in de folder zou kunnen staan. Je droomt er wel eens van. Nou, de reistas in de kamer gezet, de rugzak met relevante spullen geladen en we gingen en route in Burgos. Burgos heeft 175.000 inwoners en is daarmee wat groter dan León. De stad had de zon boven zich en af en toe een wolk, maar de hele dag straalde eigenlijk alles. Het was er levendig en vrolijk. Hier en daar zagen we opnieuw pelgrims lopen en de jacobschelp kom je op sommige wegen in de stad tegen. De route naar Santiago loopt dwars door Burgos. Laat in de middag zagen we dat vlak bij ons hotel een herberg is waar de pelgrims kunnen overnachten. Mooi om te zien hoe sommmige verwelkomt werden door mensen die er al voor de deur stonden na hun spullen er achter te hebben gelaten. Het moet toch bijzonder zijn om zo'n toch te maken en dan regelmatig dezelfde mensen weer tegen te komen in de volgende halteplaats, Ieder in zijn eigen tempo natuurlijk, maar het was mooi om dat te zien. Verbondenheid onder de peregrino's zal ook wel groot zijn, want het is een hele onderneming. Vanuit Burgos moet je toch nog een slordige 500 km lopen. En dat is niet bepaald een eitje.

Pelgrims op weg
We liepen door het prachtige Burgos, heel sfeervol en druk op deze zondag. Het Plaza Mayor was lekker bezet met terrassen en banken, het gonsde er van het leven. We liepen langs het standbeeld van de lokale held El Cid en langs de rivier. Het zag er allemaal goed en verzorgd uit, er was aandacht aan alles besteed, en dat zie je. Daarna weer richting stad, langs de oude stadsmuur, naar een kerkje, over een deel van de camino de Santiago, door een smal en druk straatje waar het levendig was van de mensen die aan de koffie stonden, binnen en buiten. Weer de Plaza Mayor op en daar even een lunch gebruikt. Heerlijk op het terras, in het zonnetje hebben we daar een klein uurtje doorgebracht. Toen weer een lange wandeling langs de rivier, door een prachtig overboomd laantje, de stad weer in, weer langs een geweldig mooi stuk stadsmuur, een poort door, waar weer pelgrims liepen richting Santiago. Opnieuw de camino dus. Wij de stad weer ingelopen, langs het geboortehuis van El Cid, en toen de kathedraal in.

Standbeeld El Cid
Het is niet onze eerste kathedraal (en het zal ook niet de laatst zijn) maar ook deze kerk blonk weer uit door een rijkdom en pracht, maar tegelijkertijd een religieuze beleving. De kunst droop van de muren, altaren en kapellen, El Cid ligt er begraven, er is een klooster met een bovengalerij met kapellen en een onder galerij met de bouwgeschiedenis. Er stonden prachtige modellen van de eerste kerk en de huidige kathedraal. Het was echt een avontuur om daar rond te lopen. Van alles kwam je tegen en als je dacht dat je alles gezien had dan was er weer een doorkijkje, een prachtig stuk glas in lood, fantastische schilderijen, o.a. Van Jan de Beer, moet een Nederlander zijn, maar ik ken um niet. In wikipedia blijkt het een Antwerpse maniërist te zijn. Hoe dan ook, van verrassing naar verbazing en weer terug.

Na nog een stukje camino die langs de herberg van de pelgrims leidde, zijn we weer in het hotel beland. Pijn aan de voeten, maar Burgos is een aanrader voor iedereen, zeker met dit hotel zo in het centrum van de oude stad. Morgen eens kijken of Pamplona ook zo interessant is.

Meer foto's van Burgos op Flickr:

Created with Admarket's flickrSLiDR.