donderdag 18 juni 2009

Bijzondere archeologische vondst in Tilburg

Meestal gaat het over plaatsen elders in Nederland en nog vaker elders in de wereld. Vandaag is Tilburg eens in het nieuws vanwege een heel bijzondere archeologische vondst. De aanleiding voor het bodemonderzoek is de bouw van een nieuwe vestiging voor NedTrain. De locatie in de binnenstad, waar al sinds de 19de eeuw de werkplaats voor de spoorwegen staat, gaat verdwijnen en de nieuwe bouwlocatie ligt in Loven-Noord.
Bij het, sinds het verdrag van Malta, verplichtte onderzoek naar mogelijke bodemsporen is een prehistorische nederzetting uit de Vlaardingencultuur (3500-2500 voor Christus) gevonden.
"Op een kleine dekzandrug werden over een gebied van enkele honderden vierkante meters paalsporen en kuilen aangetroffen. Bij deze grondsporen vonden archeologen ook tientallen stenen werktuigen, aardewerk en natuursteen. De meerderheid van het vondstmateriaal dateert uit het midden-neolithicum. Opvallende vondsten zijn twee bijlen (één van natuursteen en de ander van vuursteen), eveneens uit de Vlaardingencultuur. Vindplaatsen waar grondsporen, aardewerk en werktuigen in samenhang voorkomen ontbraken tot nu toe volledig. In Tilburg is er daarom sprake van een bijzondere ontdekking."
[citaat uit persbericht van www.tilburg.nl]

Als ik de kans krijg, ga ik zeker de opgravingsplaats bezoeken. Ik kan me nog de sensatie herinneren toen ik een keer het terrein van het voormalige kasteel van Tilburg bezocht, ergens in de jaren 80.

[Plaatje van Google Earth. Het onderzoeksgebied ligt in de rechthoek van wegen, midden op de foto. Aan de oostkant begrensd door de spoorbaan, ten noorden door de Rauwbrakenweg en ten zuiden door de Burgemeester Bechtweg.]

4 opmerkingen:

Astrid zei

Interessant zo'n hele oude nederzetting! Goed dat een bodemonderzoek verplicht is, anders hadden we dit nooit geweten. Van zoiets word ik altijd enthousiast!

Luud de Brouwer zei

Ja, dat is zeker een belangrijk verdrag, dat van Malta voor dit soort ontdekkingen.
Ik ben ook heel benieuwd wat ze nog meer gaan vinden!

Jantiene zei

Fascinerend dat hier zo lang geleden ook al mensen woonden. Hoe zou het geweest zijn in die tijd hier te leven? Daar komt mijn fascinatie voor geschiedenis uit voort.

Luud de Brouwer zei

@Jantiene
Klopt helemaal. Ik hoop dan ook van harte dat wat er gevonden wordt op niet al te lange termijnin een handzaam artkel terecht komt zodat ik er lekker over kan lezen :-)