maandag 30 maart 2009

Mijn moeder en mijn oma

Ik heb nauwelijks foto's van de oma van mijn moederskant. In de spullen van mijn ouders kwam ik dit mooie exemplaar tegen. Mijn moeder en mijn oma op één foto! Ze zitten hier in ons huis aan de Fatimastraat. Het is een vroege foto, ergens rond 1968, want de glazen wand tussen voor en achterkamer is nog aanwezig. Ik weet nog dat die eruit is gehaald. Daar heb ik ook nog een bescheiden bijdrage aan geleverd. Toen hadden we een reusachtige kamer voor die tijd, in een bovenwoning!

Ik heb nog wel een oude foto van mijn oma, dat wil zeggen... zij was toen jong! Waarschijnlijk ter gelegenheid van haar verloving met mijn opa, ca. 1916.
Ze heeft een prachtige jurk aan, decent hoog gesloten en het is zo'n typisch geposeerde foto in een studio, kenmerkend voor de tijd.
Zou mijn opa die bij zich hebben gehad? Op zijn kamer in een fraai lijstje?
Mijn opa was afkomstig uit Groningen en mijn oma uit Gouda. Ze werkten samen bij de Vroom & Dreesmann in Rotterdam. Toen ze samen "wat kregen", moest mijn opa weg uit die zaak en vertrok naar Arnhem. Later is hij een winkel in huishoudelijke artikelen begonnen in Tilburg, aanvankelijk in de Heuvelstraat, later in de Nieuwlandstraat.
Zijn zoon nam dat over en nu is de volgende generatie actief in de detailhandel!