zondag 22 juni 2008

De historische canon van Tilburg in vijftig verhalen

Vandaag kwam het er van. Vroeg op, zon in de tuin, kopje koffie erbij en beginnen in de Canon van Tilburg. Één van de inmiddels vele lokale varianten op dé Canon.

Ik heb verhaal 1 tot en met 24 uitgelezen. Daarna kwamen we te ver in de 19de eeuw. Dan neemt mijn interesse af... Toen sloeg ik de laatste pagina open en las van achter naar voren. Op zoek naar onderwerpen die me wel konden bekoren. Dat waren er toch weer veel zodat ik uiteindelijk zo goed als alles gelezen heb.

Indruk: leuke verhalen over de geschiedenis van Tilburg, goed geïllustreerd met veel mooi, nieuw fotomateriaal gemaakt door Jan Stads, een snelle doorkijk naar het verleden.

Ik ga niet zeuren over gebrek aan diepgang en voor de hand liggende onderwerpen: dat is nou juist de opzet van een dergelijke canon! Herkenbaar, en in dit geval met een link naar het heden. De schrijvers hebben er naar gestreefd om onderwerpen te kiezen en daar vervolgens over te schrijven waarvan je in hedendaags Tilburg nog iets kunt zien.

Aardig idee en goed uitgewerkt. Voor iemand die wat van Tilburg's verleden wil weten is dit een mooii begin.

Geen opmerkingen: