maandag 4 september 2017

Boeken lezen in de vakantie

Het is alweer heel lang geleden dat ik een blogpost heb geschreven. Nu, zo na de vakantie, nadat ik weer een serie boeken heb gelezen voel ik de behoefte om dat in ieder geval even vast te leggen, vooral ook voor mezelf.
.
Sluipend gif - Corine Hartman
Dit boek was wel intrigerend maar uiteindelijk haalt het maar net de voldoende. Ok, deze vrouw heeft problemen en gaat er mee aan de slag. Dat is natuurlijk lovenswaardig. Uiteindelijk is het een heel onhandige situatie waar ik te weinig herkenbaars in zie en waar ik me dan vaak aan ga storen. Misschien is het wel herkenbaar, maar stoort me dat nog meer. Al die onhandigheid die zo makkelijk voorkomen had kunnen worden door je hersens te gebruiken. en een vraag meer te stellen. Vul niet voor anderen, vraag er naar!

De droogte - Jane Harper
Een goed boek. Spannend, interessante personages en goed geschreven/vertaald. Het Australische platteland, the Outback, is een weinig vergevingsgezinde omgeving. Het klimaat kan er genadeloos toeslaan en dat heeft ongetwijfeld zijn weerslag op de mensen die er wonen. In dit boek keert iemand terug uit de stad naar zijn geboortestad vanwege een begrafenis. Het verhaal ontspint zich als een walk down memory lane, maar niet bepaald op een prettige manier. Oud zeer en relaties. Waar heb ik het meer gelezen. Steengoed boek!



Goede dochter - Karen Slaughter
Op de een of andere manier kon ik niet goed in het verhaal van dit boek komen. De twee dochters waar het over ging irriteerden me eigenlijk allebei. Bovendien schrijft Slaughter in dit boek met zoveel niet relevante uitwijdingen of erg wijsneuzerige uitwijdingen dat ik me te vaak permitteerde om stukken tekst over te slaan. Stick to the story, dacht ik dan. Ik heb ondertussen redelijk wat boeken van haar gelezen maar dit is er een die ik niet snel zal aanbevelen bij anderen.

Jager - Lars Kepler
Aan Kepler kun je over laten om een goed boek te schrijven. Het onderwerp, de vorm, is vaak herhaalbaar. Zo veel variatie is er niet. Ook dit keer is er weer iemand helemaal van de wereld geraakt door een verstoorde en gestoorde jeugd. Een onjuist verhaal bepaalt zijn keuzes. Die leiden tot een aantal moorden. Het is goed geschreven en ook spannend. De dader blijft niet to het ind toe onbekend, maar dat mag de pret niet drukken.

Draai je niet om - Tove Alsterdal
Aardig boek met een horror-randje. Nieuwbouwwijken op plekken met een gestoorde geschiedenis. Het was ook aardig om te lezen hoe de hedendaagse rationele mens nog steeds van streek raakt van op het eerste oog onverklaarbare gebeurtenissen en verhalen uit het verleden. Alles blijkt veel aardser dan het leek. Letterlijk. Ik denk niet dat iemand spijt krijgt van het lezen van dit boek.

Kleine zwarte leugens - Sharon Bolton
Dit is denk ik het beste boek dat ik heb gelezen in de afgelopen 4 weken. Het verveelde geen moment, geloofwaardig en mooie karakterbeschrijvingen van de personen die er een rol in spelen. Het verhaal speelt zich af op de Falklandeilanden. Eilanders zijn bijzonder en hoewel ik er geen ben kreeg ik wel een aardig beeld van de afhankelijkheid die je als inwoners van een eiland hebt van elkaar en de gemeenschap. Dat is overigens een thema dat in meer boeken voorkomt, zeker als het zich in de dorpen in het Amerikaanse Mid-Westen afspeelt. Dat is een vergelijkbare situatie. Aanrader!

100 jarige man die uit raam klom en verdween - Joan Jonasson
Toen ik begon met lezen had ik links en rechts gehoord dat dit boek de moeite waard was. Het was wel meteen raak, ik kwam snel in het verhaal en ik vond het hoogst amusant. De vergelijking met Forest Gump kan gemaakt worden. Het is een origineel verhaal, goed geschreven en heel geestig. Niets over the top, gewoon mensen zoals jij en ik, die wel ieder een bijzondere keuze gemaakt hebben. De hoofdpersoon is een kranige oude man die het leven leidt zoals hij vindt dat het geleid moet worden. Ook al is ie net 100 geworden.
Leuk boek om te lezen.

Selfies - serie Q - Jussie Adler Olsen
Het komische viertal in de kelder van het politiebureau in Kopenhagen lost wederom een aantal cold cases op. Deze keer gaat Rose, een van de vier, er bijna aan onderdoor. Voor dit boek geldt wat ik wel vaker heb: een persoon die de weg kwijt is zit mij op de een of andere manier niet zo lekker. Dit verhaal wordt er behoorlijkk door gedomineerd en dat maakt hte neit tot de beste uit de serie Q. Wat mij betreft dan. Maar het is nog steeds de moeite van het lezen waard.

Chaos - Patricia Cornwell
Het bijzondere van dit boek vond ik de setting in de tijd. Het beschrijft redelijk minutieus een dag en nog wat uit het leven van een vrouw die werkt of verbonden is aan de univeristeit van Boston. De bchrijving van de omgeving, waarschijnlijk heel herkenbaar voor die er woont, werkt of heeft gestudeerd, zaten me af en toe in de weg, maar ach, die kun je dan ook gewon overslaan.

Beschadigd - Felix Frances
Een boek over de paardensport! Wie had gedacht dat ik dat nog ooit zou lezen. Het is een soort van detective verhaal die de bijna onontkoombare schande van dopinggebruik als thema heeft. De paardensportbond van Engeland heeft detectives in dienst, of huurt ze in, om de diverse aspecten van de sport in de gaten te houden of doelgericht te onderzoeken. Een sport waar zo veel geld in omgaat en zoveel op gewed wordt heeft een potentie van fraude in zich.

Geen opmerkingen: