donderdag 21 april 2016

Opgespeld protest - buttons voor dierenwelzijn en gezond voedsel

Ik ben nooit een fanatiek dierenactivist geweest. De mainstream deelde ik wel: geen bont, geen legbatterijen, geen te kleine hokken voor andere vleesverstrekkers etc. Het heeft nooit geleid tot bv. vegetariƫr worden of iets dergelijks. Ik vind vlees lekker en ik ben er van overtuigd dat we als mensen vlees nodig hebben. Het mag echter best wel wat kosten om er voor te zorgen dat de dieren in ieder geval een fatsoenlijk leven hebben totdat ze op de slachtbank eindigen.


In het huidige tijdsgewricht heeft de enorme bevolkingstoename er toe geleid dat het tijd wordt om echt goed na te denken over het voedsel dat we consumeren. De productie daarvan vraagt (te) veel van de aarde en ons milieu. Ik geloof echter niet dat het stoppen met vlees eten de problemen gaat oplossen. Het andere voedsel dat we in plaats van vlees nodig hebben, zal ook een zware wissel trekken op onze planeet. Als we nou eens zouden beginnen met stoppen met overconsumptie en alleen kopen en eten wat we nodig hebben om een goed en gezond leven te leiden. Minder verspilling zou al een heel groot verschil maken.


In dat opzicht zijn mijn opvattingen in de afgelopen 40 jaar nauwelijks veranderd. Ook niet op het gebied van uitsterven van soorten dieren. Dat is in het hele bestaan van de aarde en de natuur de regel geweest en niet de uitzondering. Maar goed: slim omgaan met de natuur helpt wel om de aarde leefbaar te houden. Kortom: pas goed op onze planeet!

Eerdere blogposts in deze serie "Opgespeld protest":
1 - (Aktie)buttons tegen/voor van alles
2 - buttons tegen apartheid

Geen opmerkingen: