zondag 13 november 2011

Waar doen we het voor?

Die vraag krijg je als archivaris wel eens gesteld. Al dat papier, die kilometers dozen met inhoud, wie zit daar nou eigenlijk op te wachten? Wie komt daar voor langs? Kan dat geld niet beter besteed worden?

Het is algemeen bekend dat de meeste bezoekers van archieven een hoog hobbygehalte hebben. Het grootste deel is bezig met de familiegeschiedenis of andere lokaal of geografisch iets ruimer historisch onderzoek.
Dat op zich is al heel erg belangrijk. Hoewel je zou kunnen betogen dat het wel erg navelstaarderig is, gaat het hier toch zeker om identiteit. Wie ben ik, wie zijn wij, hoe zijn we gekomen waar we zijn gekomen. Dat laatste niet alleen geografisch maar zeker ook maatschappelijk. Ook menig historisch onderzoeker begeeft zich vaak op het terrein van de identiteit. Dat ligt dan op het gebied van straat, buurt, dorp, stad of streek.

Maar archieven hebben ook een wettelijke taak ten behoeve van de recht- en bewijszoekende burger. Daarvan hadden we er afgelopen week twee in het Onderzoekerscentrum. Tenminste twee, want ik ben daar maar zeer sporadisch werkzaam. Van anderen weet ik het dus domweg niet.
Deze twee had ik bij mij aan de balie en dan wordt het meteen heel concreet. Van de ene weet ik dat het onderzoek nog in volle gang is. Van de ander is dat ook het geval, maar die is door de paar archiefstukken die wij in ons depot hadden een hele grote stap verder gekomen. In positieve zin. Als je dat als dienstverlener meemaakt, dan doet dat wat met je.

Daar doen we het dus voor.

2 opmerkingen:

Christian zei

Vraag ik me toch af: waar ging het dan om? Want nu blijft het toch een beetje in het vage hangen...

(Ik kan me er wel iets bij voorstellen hoor. Maar ik neem aan dat er een specifieke reden is om dit stukje te schrijven - of dat er een specifieke doelgroep is - en misschien wordt het duidelijker, krachtiger als de voorbeelden gewoon uit de doeken worden gedaan. Want recht- en bewijszoekende burgers, da's wel abstract hè.

Maar misschien is mijn vraag wel gewoon ingegeven door nieuwsgierigheid... ;-))

Luud de Brouwer zei

@Christian
Je hebt helemaal gelijk, maar dat kan echt niet. Daar hebben we het afgelopen maandag nog over gehad. In dit geval is discretie belangrijker.
Ik ben me ervan bewust dat het zo vaagjes is.
Dus ik kan je nieuwsgierigheid niet bevredigen...