donderdag 21 juli 2011

Blonde zangeressen uit 1972-1973

In mijn jonge puberjaren voelde ik mij aangetrokken tot blonde zangeressen. Het is niet anders. Het geeft gen enkele zin om het mooier te maken dan het was: ik leefde het cliché. Ik droomde over Linsey de Paul en de zangeres van Middle of the Road: Sally Carr. Beetje bijzonder stemgeluid. Hotpants, knielaarzen, lange haren, grote revers en curieze kleurstelling. Hoezo gedateerd?



Linsey de Paul jaren later
Vooral Linsey met haar grote hoed en een charmante pukkel daar droomde ik wel eens van. Ontluikende puberpraat en gevoelens.

Het jaar 1972 speelt daarbij op de een of andere manier een sleutelrol. Uit dat jaar staan mij de nummers bij die nu gelukkig op YouTube weer terug te vinden zijn. En nog steeds maakt mijn hart een sprongetje als ik Linsey of Sally zie en hoor...
Maar de werkelijkheid van het hier en nu is er ook. De dames zijn in de loop der jaren veranderd, net als ik. Ogen dicht en de beelden terughalen. Dat helpt!

Ik heb deze filmpjes nooit in kleur gezien omdat we pas later een kleurentelevisie kregen. 1972... ik was 13 jaar jong. De mijlpaal van het WK in 1974 lag nog in het verschiet.





Een zangeres die ik ook aantrekkelijk vond was Chi Coltrane. Powervrouw. Jaartje later. Stem als een oordeel, wapperende blonde haren in de windmachine. Piano en stem. Totaal anders dan het zoetsappige spel en stemgeluid van Lindsey.
Markeerde waarschijnlijk de overgang naar mijn voorliefde voor stevigere muziek.

Enkele jaren later kwamen de vrouwen van Heart optreden in de top 40. Ook mooi.

Avro's TopPop. Mijn ouders waren minder enthousiast.  Terugkijken is mooi. ;)





2 opmerkingen:

Christian zei

Ik zal je er niet om veroordelen... ;-)

Luud de Brouwer zei

@Christian
Waarom zou je ook! Het is een mensenleven geleden :)