donderdag 14 juni 2007

Khaled Hosseini - De vliegeraar


Dit boek is erg populair. En terecht. Ik heb het met ontzettend veel plezier gelezen. Het is lang geleden dat ik zo vaak met natte ogen naar een boek heb gekeken. Zijn manier van schrijven, de grenzeloze tragiek van een mensenleven, klassenonderscheid, onderhuidse ontevredenheid door onrecht. Het vastzitten in patronen, culturen en traditie. Van de ene kant biedt dat allemaal veel zekerheid en genoegens, van de andere kant is het een groot onrecht. En hoe ga je daar mee om. Welke keuzes maak je. We zijn niet allemaal helden...

Het speelt zich voor het grootste deel af in Afghanistan. Een niet te duiden interesse in het oosten heb ik al een groot deel van mijn leven. Passief (ik ben geen wereldreiziger) maar de muziek, de sfeer, het eten, ik mag het allemaal graag horen en proeven. Is dat een deel van de magie van dit boek? Het speelt ongetwijfeld een rol, maar dit boek was een genot.

Deze schrijver mag mij opnieuw verrassen.

Geen opmerkingen: