woensdag 9 mei 2007

Tom Holland - Rubicon

Het eerste boek wat ik ter hand nam was Rubicon van Tom Holland. Ik had er een goede recensie over gelezen in het NRC. Bovendien was ik gecharmeerd van de tv-serie Rome die deels ook zijn werk als research had gebruikt.

Het was een goed boek om de draad weer op te nemen. Hoewel het onderwerp nogal roestig in mijn geheugen bekend was (ik heb nog eens oude geschiedenis gekregen én geleerd op het Moller Instituut), ging het lezen van dit boek me goed af.
Het is prettig geschreven, waardoor je lekker snel door het boek gaat. Met de serie Rome in mijn achterhoofd herkende ik situaties en personen sneller en dat maakte het begrijpen van de tekst ook eenvoudiger.
Voor kennis over het wel en wee van Rome op het breukvlak van republiek en keizerrijk is het een prettig verhalend boek. De complexiteit van het toenmalige leven, vooral van de toplaag van de Romeinse samenleving, komt er goed in tot uitdrukking. De belangenverstrengeling, de huwelijkspolitiek, de erfelijke belasting, de kleine en grote pijntjes, alles komt aan bod.

Wat mij betreft een aanrader.

Geen opmerkingen: