zondag 25 november 2007

Het labyrinth - Kate Moss

Een boek in de categorie van de Da Vinci code. Dit is een type boek dat mij mateloos intrigeert. Ik vertelde al eerder dat de tempeliers altijd een vreemd soort aantrekkingskracht op mij hebben gehad. Dit boek beantwoordt daar volledig aan.

Het speelt zich af in Aquitanië, het diepe zuiden van Frankrijk, rondom Carcasonne (waar ik nog steeds naar toe moet) en de Katharen spelen er een hoofdrol in. De mystiek rondom deze geloofsgroep kwam voor het eerst tot mij via het bekende boek Montaillou van Le Roy Ladurie.

De vroeg middeleeuwse geschiedenis werkt op mij als een soort magneet. Opnieuw heb ik daar geen enkele rationele verklaring voor, het is gewoon zo. Het Labyrinth, dat zich voor de helft (jazeker: twee tijdlagen!) rond 1300 afspeelt, is dan ook smullen geblazen voor de mensen die daar van houden. Of het historisch allemaal verantwoord is, dat weet ik niet, maar het feit dat er een hele beschrijving wordt gegeven van het leven en de verhoudingen en het ongekunstelde uit die periode, spreekt mij heel erg aan.

Het verhaal is omgeven door de mystiek van de graal, dit keer in de vorm van drie geschriften die bewaard worden door een geheim genootschap dat ze uit handen moet houden van de klauwen van de gevestigde kerk. Het is spannend maar ik vond het jammer dat de hebzucht uiteindelijk de leidende kracht was. Van mij mag dat wel meer spiritueel blijven: de strijd is er niet minder om!

Het boek is ruim 500 pagina's en leest lekker weg. Een aanrader voor de mensen die van dit soort boeken houden.

Geen opmerkingen: