zaterdag 26 mei 2007

Sándor Márai - De gravin van Parma

Dit boek vertelt een episode uit het leven van de legendarische vrouwenverleider Casanova. Hij is ontsnapt uit de gevangenis in Venetië en komt terecht in het Noord-Italiaanse Bolzano. Hij neemt zijn intrek in een herberg en daar speelt het verhaal zich helemaal af.

Het lezen vond ik geen pretje. Dat hangt helemaal samen met de stijl van het boek. Het taalgebruik, maar ook hetgeen gezegd wordt, kan me maar moeilijk bekoren. Er zitten nogal wat monologen in die ik het liefst had overgeslagen omdat ze voor mijn gevoel niets toevoegen aan het uiteindelijk verhaal. Om tot dat verhaal door te dringen moet je een eind in het boek gevorderd zijn.

De confrontratie met de gravin van Parma is heel goed beschreven en is ook wel verrassend. Dat gedeelte maakte tenminste indruk op me. De hele voorgeschiedenis is tamelijk langdradig en niet inspirerend. Veel geschreeuw en weinig wol.
Misschien dat het anderen meer zal aanspreken. Uiteindelijk heb ik er geen spijt van dat ik dit boek heb gelezen.

Geen opmerkingen: