maandag 21 juni 2010

Bouw van een motte in Helmond

Enkele weken geleden bezocht ik Helmond met oud-studiegenoten. Tijdens een hele uitgebreide fietstocht in de stad kwamen we langs een nieuwbouwproject dat o.a. bestond uit hoogbouw in het water. Mijn oog werd getrokken door een vorm die ik herkende. De afgelopen maanden heb ik al enkele keren geblogd over de motte.

Nu bleek dat in het project Suytkade in Helmond ook een motte is gebouwd. Hoewel het project door de economische crisis zich langzamer ontwikkelt, is de motte al klaar met daaromheen een mooi, rond appartementencomplex. Het oogt fraai hoewel het nog lang niet klaar is.

Ik kon het niet nalaten om de motte te beklimmen en er wat foto's te maken. Grappig hoe deze oervorm van kastelenbouw nog steeds inspireert.

2 opmerkingen:

Isabelle zei

Het burchten bouwen wordt de laatste jaren veel als uitgangspunt gebruikt in architectuur van wijken. In Den Bosch bijvoorbeeld: http://www.nieuwbouwwijzer.nl/Den-Bosch/8086/Kasteel-Heesterburgh-Type-B/

Maar wel mooi dat dit de inspiratie is.

Luud de Brouwer zei

@Isabelle
Dat klopt, maar is toch anders. In die zin dat het beiden teruggrijpen op oude gedachten, maar in Brandevoort gaat het echt om een hele stadswijk / dorp. Bij de kastelen bij Den Bosch zijn het geïsoleerde complexen op een kleinere schaal.
Overigens zijn die projecten bij Den Bosch ook mooi al heb ik die nog nooit bezocht.