maandag 3 mei 2010

Nog meer over motte's

Afgelopen week via archeonet tweets een verwijzing naar een project voor kinderen op de basisschool over motte's. Jazeker, de middeleeuwse burchtheuvels waar soms later echte kastelen ontstonden. Zoals het genoemde voorbeeld in Evergem-Ertveld in Vlaanderen. Via Google-Earth prachtig te zien.
Er is een hele website over het mottekasteel. Leuk filmpje ook als teaser om de plek te gaan bezoeken. Ik ben er door verleid en wil er zeker naar toe. Zou dat het kind in mij zijn? Of gewoon de nieuwsgierige snaak die wel eens op een motteburcht wil lopen. Een echte dan. Ik heb er wel eens een gezien, nagebouwd in Guedelon. Ook mooi hoor, maar op deze plek in België heeft er echt een gestaan.

Ik heb pas nog geblogd over dit onderwerp, maar deze verwijzing was voldoende om er opnieuw aandacht aan te besteden.
Er zijn nog meer van dit soort initiatieven, b.v. in Lütjenburg Duitsland, waarvan een prachtige fotoserie in Flickr te vinden is. Daar is een volledige reconstructie gaande met alle gebouwen die ook bij een dergelijke motteburcht horen.

Op het wensenlijstje!

2 opmerkingen:

Christian zei

Mooie fotoserie op Flickr! Van goede informatie voorzien ook.

In Luxemburg, waar ik zo ongeveer een jaar geleden was, waren ze ook een heel kasteel aan het restaureren en herbouwen. Blijft toch machtig interessant hè!

Luud de Brouwer zei

@Christian
Jah! Machtig vind ik dat soort van projecten. Maar dit soort van hele vroege motte's, dat is toch nieuw voor mij. Ik ga die in België eens bekijken. Er moet er ook nog een zijn van ene Pepijn, voorouder van Karel de Grote. Ergens een heuvel.
Mooi! :)