maandag 22 maart 2010

Scannen 5.0

Via het Archiefforum kwam ik bij dit filmpje terecht. De techniek gaat maar door en in Aziƫ houden ze niet op met het bedenken en produceren van nieuwe slimme techniek.

Toen ik het zag dacht ik: dat lukt toch niet? Maar het is allemaal techniek en vooral een kwestie van processortijd denk ik. Ongelofelijk.
Je moet alleen wel iemand hebben die heel goed kan bladeren in een boek. Want een bladzijde missen is heel simpel zo.



Zou dat ook werken met onze oude registers in de archieven?

6 opmerkingen:

Bennie Blom zei

Op DISH 2009 lieten ze al mooie technieken zien maar dit is ook geweldig natuurlijk. Nu maar hopen dat de bladzijden niet al te veel plakken en dat je ze goed kunt 'flippen' !

Luud de Brouwer zei

Gezien de ambities van de KB om alle boeken en tijdschriften te gaan digitaliseren lijkt me dit de aangewezen uitvinding om eens mee aan de slag te gaan.
:)

Mirjam Heijs zei

vooral @bennie dat scanapparaat op dish leek me betrouwbaarder en het was haast hallucinerend om naar te kijken..beetje lucht, beetje vacuum.. en hup volgende pagina!

Luud de Brouwer zei

@Mirjam
Het scannen neemt een steeds grotere vlucht en daarmee komen er steeds geavanceerdere methoden beschikbaar. Een lust voor het oog :)

Christian zei

Ik begon ooit met een handscanner - toen maar 200 gulden, terwijl een flatbed scanner 400 gulden was. Zo'n handstofzuigermodel om heel rustig mee over een bladzijde te gaan en dan de plaatjes te stitchen.

Vooral de opmerking van de cameraman aan het einde en de reactie van de beide heren Aziaten: erg treffend.

Waar blijft de tijd? ;-)

Luud de Brouwer zei

@Christian
Een handscanner... die ken ik alleen maar van de plaatjes. Leek me bijzonder onhandig, maar veel mensen, waaronder jij dus, hebben er dankbaar gebruik van gemaakt.

Dit lijkt me een beter ding ;)