donderdag 19 november 2009

Computergeschiedenis

De afgelopen tijd is er veel te doen binnen Archief 2.0 over het bewaren van websites en communitysites. Naast de dappere pogingen van Ingmar Koch om de Archief 2.0 communitysite te backuppen is er nog het enorme project van Jacques Mattheij die bezig is met het redden van miljoenen websites van Geocities nadat Yahoo daar de stekker uit heeft getrokken.
Op 7 december wijden de archief 2.0 mensen daar een speel- en deelsessie aan.

Dat gaat mijn pet te boven hoewel de problematiek me natuurlijk wel degelijk aanspreekt. Het is één van de grote uitdagingen van de toekomst voor archieven en andere documentaire instellingen.

Hoewel emulatie tegenwoordig een knappe oplossing biedt is the real thing natuurlijk toch beter :-). Misschien minder praktisch, maar wel mooi!

Afgelopen week kwam ik langs de website van SCEN: Stichting Computer Erfgoed Nederland. De website biedt links naar allerlei collecties van musea, universiteiten en particulieren. Hier kun je je hart ophalen aan de relicten van het computertijdperk, toen de wereld nog overzichtelijk was voor wat betreft het digitale element. Niet alleen de data moet bewaard blijven (heel erg belangrijk!), maar de machines, apparaten en software horen daar ook bij.

Een voorbeeld daarvan is het BONAMI spelcomputer museum. Dat zou ik wel eens willen bezoeken en kijken of ik nog een oud arcade game kan spelen.



Als ik dat zie denk ik terug aan de tentoonstelling Game On die wij in Tilburg bezochten en waar je ook allerlei oude en nieuwe games kon spelen. Ik heb daar nog geponged met mijn zoon Ben. Dat spel was ergens in de zeventiger jaren mijn eerste kennismaking met de digitale wereld, tijdens een kerstvakantie bij mijn vriend Pieter die het te leen had.

Voor een leuke digitale online tentoonstelling kun je ook kijken naar Expo.
Wat is er toch al veel gebeurd op computergebied. Fun!

3 opmerkingen:

Jantiene zei

Goed boek over de computergeschiedenis van Nederland: Alles moest nog uitgevonden worden door Cordula Rooijendijk. En op 30 november is er de themadag Born digital over het bewaren van allerlei digitaals in musea en erfgoedinstellingen: meld je aan!

Luud de Brouwer zei

@Jantiene
Dank je voor de boektitel. Voor 30 november heb ik me al veronschuldigd. Hoe interessant het me ook lijkt!

Christian zei

Ik mag graag m'n Arcade-emulator starten of die voor de MSX. Da's toch altijd best ontspannend...

Zonder computermuseum is inderdaad een paradijs voor iedereen met een beetje computergeschiedenis! :-)