Jim Collins – Good to Great – waarom sommige bedrijven een sprong vooruit maken... en anderen niet

maandag 28 september 2009

Ik lees niet zo vaak managementboeken, over het algemeen gaat het namelijk over bedrijven en aangezien ik in de zachte sector werk, blijft er altijd de kwestie van de appels en de peren.
Maar nu ik zelf “manager” ben geworden, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en op advies van mijn directeur dit boek gelezen. We hebben meerdere managementboeken in huis en daar heb ik er al enkele van gelezen. Meestal is het goed om wat perspectief te krijgen en vooral kader rond je eigen gedachten en opvattingen. Daar moet je niet teveel van afwijken denk ik. Je bent de manager die je bent. Er zijn natuurlijk wel trucs te leren, maar als je echt tegen je eigen persoonlijkheid in moet gaan managen, dat werkt niet. Tenminste, daar geloof ik niet in.
Dus is zo'n boek lezen meteen een toetsing aan jezelf.

In dit boek herkende ik genoeg dingen die mij sterken in mijn overtuiging dat het kiezen voor een weg pas slaagt als je er aan vasthoudt. Niet met elke hype meewaaien en voortdurend bijstellen. De grondgedachte doordenken, en blijven doordenken, en dat opbouwen.

Belangrijkste leermoment: investeer niet in het motiveren van je medewerkers. Als je een doel stelt en ze geloven er niet in, jammer, dan moeten ze of er wel in gaan geloven, of ergens anders gaan werken. Soortgelijke opvattingen heb ik ook te horen gekregen bij de training van De Baak in het najaar van 2008. Het kan niet genoeg gezegd worden.
De juiste mensen aannemen komt eerst en dan pas het plan. Dat vind ik lastig. In een semi-overheidsomgeving is het lastig sterk te schuiven met mensen. Nieuwe mensen aannemen die passen bij het profiel dat je verwacht van mensen, daar geloof ik wel in. Geen genoegen nemen met de eerste de beste en ook niet te snel mensen afschrijven. Groeien, resultaten neerzetten en mensen daarmee overtuigen, dat werkt natuurlijk het beste.
Talenten inzetten bij nieuwe uitdagingen, niet bij het oplossen van problemen. Opvallend uitgangspunt, maar als je er even over nadenkt, dan is het bijzonder logisch.
Tenslotte het verhaal van de spiegel en het venster. Heel herkenbaar, niet zozeer uit mijn eigen praktijk, maar wel uit verhalen en artikelen.

Een boek met een kijk op de organisatie waar je wat aan hebt, ook al werk je in een niet-commerciële omgeving. Jim Collins heeft het vlot geschreven, geen taaie kost.
Misschien nog maar eens één proberen?

3 reacties:

Edwin Mijnsbergen zei

Klinkt interessant. Pak het meteen even uit de kast hier. Dank!

23 Dingen zei

Grappig dat je dat onderdeel van motivatie van medewerkers noemt. Iets vergelijkbaars noemde ik in deze presentatie. Klik maar gelijk door naar dia 33 met die percentages. Het is m.i. inderdaad de vraag of je in die 20% moet investeren. Maar daarentegen geloof ik wel in enthousiasmeren, met name vanwege die grote groep die open staat voor nieuwe dingen. En dat is bolgens mij precies waar jullie met 23 Dingen mee bezig zijn.
:-)

Luud zei

@Edwin
Graag gedaan!

@23
Helemaal waar. Ik kom ook uit de (politieke) hoek waar je mensen een kans moet blijven geven. Het is alleen de vraag of dat telkens in dezelfde organisatie moet gebeuren.
Ik kijk maar naar mezelf: als ik ergens niet enthousiast over ben, dan kun je me niet motiveren.

 
links, tags en widgets - Templates para novo blogger