maandag 24 augustus 2009

Jelle Reumer - Opgeraapt Opgevist Uitgehakt


Ik heb al eerder geblogd over mijn voorliefde voor fossielen en steenoude geschiedenis. Het is één van die terreinen van aandacht. De komst en ontdekking van rss maakte het mogelijk om enkele wetenschappelijke websites te volgen waar ik alleen ga lezen als het over de prehistorie gaat.

Dit boek is echt een juweeltje. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet de moeite neem om alle tijdvakken die genoemd worden in een schaal uit te zetten of op te zoeken hoe die nou precies in de tijd liggen. (b.v. heel mooi weergegeven op de website geologie van Nederland) Het is allemaal erg lang geleden. Maar de aanstekelijkheid van zijn stijl van vertellen en beschrijven doet mijn bloed wel sneller stromen. Ik zou heel graag ook eens een dagje bikken en vooral vinden!

Bij het lezen van dit boek komt onwillekeurig bij me op hoe het mogelijk is dat er mensen zijn die domweg blijven geloven dat God al dit leven in 6 dagen geschapen heeft, zo'n 6000 jaar voor de geboorte van Jezus.
Deze planeet leeft bij de gratie van voortdurende mutatie. Dat is toch logisch... Zou je denken. Van de andere kant, tegenstand houdt scherp. Ook belangrijk.

Wie van archeologie houdt en eens over de grenzen van de tijd wil kijken is dit een boek dat je moet lezen. Vrolijk, opgeruimd en leesbaar geschreven.

2 opmerkingen:

Jantiene zei

Ik ga het lezen! En je hoeft maar veel natuurdocumentaires te kijken om te weten dat God al die krankzinnige levensvormen nooit bedacht kan hebben...

Luud de Brouwer zei

@Jantiene
Moet je doen! Ik weet zeker dat je niet teleurgesteld wordt.