dinsdag 21 juli 2009

#10 Tagging en Social bookmarking

Mijn eerste kennismaking met taggen was in del.icio.us. Daar liep ik ook meteen tegen de beperkingen aan, hoewel... het zijn meer mijn eigen beperkingen. Beginnersfouten, zo kun je het ook noemen. Al diverse keren heb ik mijn taglijst doorgenomen en aangepast.

Meervoud en enkelvoud. In het begin deed ik alles in meervoud en enkelvoud, dat leek me handig. Later werd me duidelijk dat meervoud vaak alleen het enkelvoud + "en" is. Dus het is slimmer om alles in het meervoud te taggen, dan is het enkelvoud meteen meegenomen.

Komma's als aanhangsel aan het woord. Pfff... bij de ene applicatie (bv. in Blogger) gebruik je wel komma's als scheidingstekens, in del.icio.us zijn spaties voldoende. Dat schakelen is op mijn leeftijd lastig.

De tags ook in het Engels vertalen. Tja... Waarom eigenlijk en voor wie? Nederlandstalige websites zijn niet interessant voor anderssprekenden. Extra werk en moeite. Goed voor het sociale van de bookmarks, onhandig voor mijzelf. Een nog langere taglijst en eigenlijk alleen maar dubbelen. En realiseer je wel: een tijdlang deed ik alles in meervoud en enkelvoud. Wat een gedoe!

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat doe ik niet.

Del.icio.us is bijzonder handig om websites aan elkaar te koppelen. Buitengewoon handig zelfs om die links in lijsten terug te laten komen op plaatsen die relevant zijn, zoals bv. in de communitysites van Archief 2.0 en de Charterbank. Maar ook op mijn eigen weblog, in mijn Netvibespagina en op het intranet weblog van stichting Mommerskwartier.
Straks moeten we dat ook gaan doen in de nieuwe website. Dat is het handige van dit soort services. Het bedenken van geschikte tags is daarbij wel van belang. Niet te voor de hand liggende tags, anders krijg je een hoop rommel in je lijst staan, waar je niets mee kunt. Dus slimme, onderscheidende tags.

Mooie service waar ik bijna dagelijks gebruik van maak. Een geheugen op afstand en een rolletje snoep: alle lekkernijen overzichtelijk bij elkaar :-)

[plaatje van wpdone.com]

1 opmerking:

23 Dingen zei

Ik denk dat je moet kiezen voor wie je tagged. Voor jezelf of voor anderen/gebruikers.
Even voor mezelf sprekend, tag ik graag tweetalig, omdat ik ook graag nieuwe tips uit mijn netwerk ontvang over Engelstalige site. Bovendien werkt het voor mij ook makkelijker bij het zoeken via de tags.
Voor gebruikers denk ik dat je goed moet opletten dat je eenduidige tags gebruikt, omdat ze anders teleurgesteld kunnen raken als ze maar 3 treffers krijgen, terwijl er over het onderwerp veel meer records ontsloten zijn, maar met net iets andere tags.
Je collectie is trouwens indrukwekkend. Heb je in mijn netwerk opgenomen :-)